Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Συνέντευξη της κας Ελένη Σφήκα,Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης


Συνέντευξη της κας Ελένη Σφήκα,Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στην εφημερίδα Το ΣΚΟΝΑΚΙ

Ένα δικό τους άνθρωπο αποκτούν οι πολίτες του Δήμου Ζωγράφου, όπως λέει η Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Ελένη Σφήκα, συνταξιούχος δικηγόρος που εξελέγη πρόσφατα στη θέση αυτή.

Στις κακές γλώσσες που την θέλουν να είναι συμπαραστάτης του …δημάρχου δηλώνει απερίφραστα ότι δεν θα το κάνει και παράλληλα λέει ότι θα είναι ευτυχής, εάν συμβάλει έστω κατ’ ελάχιστον στην καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου με σκοπό πάντοτε την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών.



Καλεί τους πολίτες να την εμπιστευτούν και να καταγγέλλουν παράνομες ενέργειες ή παραλείψεις και τους διαβεβαιώνει ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της δουλειάς της ως συμπαραστάτης θα είναι η αμεροληψία, η αντικειμενικότητα, η ανεξαρτησία, η τήρηση της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης όλων των πολιτών.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής
Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Βαρύς ο τίτλος;
Βαρύς πραγματικά. Ένας καινούργιος θεσμός που καλούμε εγώ για πρώτη φορά σαν ένα φυσικό πρόσωπο μόνη μου -γιατί είναι ένας μονοπρόσωπος θεσμός- να υλοποιήσω κάτι εντελώς καινούργιο και με πολλά κενά στην νομοθεσία.
Πριν όμως πω οτιδήποτε, επειδή μου δίνεις την ευκαιρία κ. Καλογεράκη με την δημόσια αυτή συζήτηση και θέλω να σε ευχαριστήσω πάρα πολύ, θα ήθελα να ευχαριστήσω και δημόσια την συντριπτική πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) για την εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπο μου. Και έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό γιατί σε πάρα πολλούς δήμους δεν έχει επιτευχθεί αυτή η πλειοψηφία που ο νόμος απαιτεί των 2/3, ακριβώς γιατί θέλει ο θεσμός αυτός να είναι ανεξάρτητος, αντικειμενικός και να έχει σαν κύριο χαρακτηριστικό του την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Που αποδίδετε το μεγάλο ποσοστό στην εκλογή σας;
Θεωρώ ότι η παρουσία μου επί τόσα χρόνια στα δημοτικά πράγματα έχει δείξει ότι είμαι ένας άνθρωπος που μπορώ να λειτουργήσω μέσα στα πλαίσια αυτής της ανεξαρτησίας. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο δεν θεωρώ τυχαίο το ότι από την παράταξη του δημάρχου, από την παράταξη που εγώ προέρχομαι της κ. Καφατσάκη, από την παράταξη του κ. Κρανιώτη και την παράταξη της κ. Νενεδάκη εκδήλωσαν αυτή την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο μου. Θεωρώ ότι έπαιξε ρόλο η παρουσία μου επί τόσα χρόνια στα δημοτικά πράγματα και ο ρόλος που έπαιξα όσα χρόνια ήμουνα δημοτική σύμβουλος αλλά και στη συνέχεια έξω από το Δ.Σ.
Επίσης δεν είχα καμία συμμετοχή σε αυτό που λένε άσκηση διοίκησης στο δήμο και θέλω να πιστεύω ότι και η πλειοψηφούσα παράταξη εκτίμησε αυτή την παρουσία και έκανε αυτή την πρόταση.

Σας ζητήθηκε να θέσετε υποψηφιότητα ή το θέλατε και εσείς;
Εγώ όταν ψηφίστηκε ο νόμος που προέβλεπε αυτή τη θεσμική θέση θεώρησα ότι είναι μια πάρα πολύ σημαντική θέση και ουσιαστική για την προώθηση της καλύτερης λειτουργίας των δήμων, με σκοπό και στόχο πάντα την εξυπηρέτηση των δημοτών και των επιχειρήσεων των δήμων. Μετά τις δημοτικές εκλογές μου έγινε μια πρόταση από τον δήμαρχο, την οποία συζήτησα με την παράταξη από την οποία προέρχομαι και προσωπικά με την κ. Καφατσάκη αλλά και με την παράταξη σε συγκέντρωσή της. Θεωρήσαμε ότι είναι πολύ σημαντική πρόταση από την άποψη ότι εμείς ως παράταξη θέλαμε και θέλουμε να συμβάλλουμε όσο γίνεται στην προώθηση αυτού του θεσμού.

Από ένα μέρος της αντιπολίτευσης ακούγεται ότι πιθανότατα θα λειτουργήσετε ως συμπαραστάτης του δημάρχου και όχι του δημότη…
Ο θεσμός δεν έχει αυτό το ρόλο. Εγώ δεν θέλω να παίξω αυτό τον ρόλο και ούτε πρόκειται να τον παίξω. Να το εξηγήσω αυτό επειδή το διάβασα και εγώ.
Ο θεσμός προβλέπει το ρόλο του συμπαραστάτη ως συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης, ο οποίος όμως, για να λειτουργήσει πρέπει να συμβάλλει και ο συμπαραστάτης στο βαθμό που μπορεί και με βάσει τις δυνατότητες που θα έχει, στην καλύτερη λειτουργία του δήμου. Άρα λοιπόν εάν εγώ ο συμπαραστάτης του δημότη έχω ένα αίτημα δημότη και θέλω πραγματικά να επιλύσω το πρόβλημά του πρέπει και γιατί είναι υποχρεωμένη από το νόμο, αλλά και γιατί έτσι θεωρώ ότι πρέπει, να συνεργαστώ με τις υπηρεσίες του δήμου ώστε να μπορέσω να δω γιατί δεν επιλύθηκε το πρόβλημα του δημότη. Ποια είναι η ευθύνη των υπηρεσιών του δήμου και να συμβάλλω στην καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών στο βαθμό που μπορώ να το κάνω.

Αυτό λέει ο νόμος αλλά οι καχύποπτοι πολίτες φοβούνται ότι εσείς, ο συμπαραστάτης δηλ. θα προσπαθήσετε να καλύψετε την διοίκηση του δήμου εις βάρος του δημότη γι’ αυτό ακούγεται περί συμπαραστάτη του δημάρχου…
Προσωπικά δεν θα το κάνω. Το δηλώνω απερίφραστα ότι προσωπικά δεν θα το κάνω. Θα είμαι ευτυχής, όμως, εάν συμβάλω έστω κατ’ ελάχιστον για την καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου και ως προς το σημείο αυτό θα παράσχω τη βοήθεια μου στις υπηρεσίες του δήμου στο βαθμό που μπορώ και με σκοπό πάντοτε την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε μόλις αναλάβετε και επίσημα τα καθήκοντα σας;
Το σημαντικότερο θέμα που νομίζω ότι πρέπει να ασχοληθώ και ήδη έχω κάνει κάποιες σκέψεις -λόγω των κενών που έχει ο νόμος- τις οποίες θα φέρω και στο Δ.Σ. που αφορούν κυρίως το πώς εγώ νομίζω ότι πρέπει να λειτουργήσει αυτός ο θεσμός ώστε να έχει σαν σκοπό του την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη και της επιχείρησης από τις υπηρεσίες του δήμου.
Αυτό σημαίνει ότι όταν εγώ αναλάβω τα καθήκοντα μου που θα γίνει σύντομα μόλις έρθει η έγκριση από την Περιφέρεια, θα επισκεφθώ όλες τις υπηρεσίες του δήμου θα συζητήσω με τους υπαλλήλους για να μάθω τι προβλήματα αντιμετωπίζουν. Θα καταγράψω ποια είναι εκείνα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες στην επαφή τους με το δημότη ώστε στη συνέχεια να τα μελετήσω και να κάνω τις όποιες προτάσεις πρέπει να κάνω προς τον δήμαρχο, το Δ.Σ. και προς τις υπηρεσίες του δήμου.

Ο θεσμός απευθύνεται στο δημότη και στις τοπικές επιχειρήσεις.
Δεν είναι όµως γνωστός. Τι σκέφτεστε να κάνετε για να σας μάθουν;
Σκέφτομαι πρώτα από όλα αναλαμβάνοντας να κάνουμε μια ανακοίνωση σε όλο τον τοπικό τύπο αφ’ ενός, να ανοίξουμε μια ιστοσελίδα του συμπαραστάτη στο δήμο για να πληροφορούνται οι δημότες και στη συνέχεια θα ζητήσω δια των υπηρεσιών του δήμου να βρεθεί κάποιος τρόπος να δημοσιοποιηθεί και από τις υπηρεσίες προς τους δημότες.

Που θα σας βρίσκουν οι ενδιαφερόμενοι;
Έχω ήδη ζητήσει από το δήμαρχο να βρει κάποιο χώρο όπου θα εγκατασταθώ. Ο νόμος λέει ότι ο συμπαραστάτης του δημότη πρέπει να έχει διοικητική υποστήριξη από τις υπηρεσίες του δήμου. Αντιλαμβάνομαι και σέβομαι ότι δεν εύκολο ο δήμος να μου διαθέσει ένα τιμ ανθρώπων για να μπορέσω να λειτουργήσω, επίσης αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να κάνω και εγώ μια δουλειά και γι’ αυτό σας είπα προηγουμένως ότι θα επισκεφθώ η ίδια τις υπηρεσίες του δήμου ώστε να έχω μια μεγαλύτερη επαφή, επικοινωνία και συνεργασία με τις υπηρεσίες για μπορώ να αξιοποιήσω από αυτές ότι μπορώ. Είναι γεγονός ότι δεν θα έχω αυτό που έχει ο Συνήγορος του Πολίτη, δηλ. 180 άτομα στην υπηρεσία του και μια οργανωμένη νομική υπηρεσία στη διάθεση του, γι’ αυτό θεωρώ ευτύχημα το ότι είμαι δικηγόρος έχω δηλ. την εμπειρία δικηγορίας 36 χρόνων.

Είπατε ότι είστε δικηγόρος. Μην το πάρετε προσωπικά αλλά ως δικηγόρος μέσα από τις διαφωνίες που θα υπάρξουν μεταξύ δήμου και δημοτών προκύπτουν και πελάτες…
Είμαι ήδη συνταξιούχος δικηγόρος, αλλά ακόμη και αν ήμουνα εν ενεργεία ο νόμος λέει ότι αναστέλλεται η επαγγελματική δραστηριότητα άρα δεν πρόκειται να συμβεί κάτι τέτοιο.

Τι θα πρέπει να κάνει κάποιος για να του συμπαρασταθείτε;
Πρώτα από όλα αυτό που πρέπει να διασφαλίζεται πάντοτε στην λειτουργία του συμπαραστάτη είναι αφενός η διαφάνεια, αφετέρου η ισονομία και τρίτον η ίση αντιμετώπιση των πολιτών από το δήμο.
Με αυτή την έννοια αν ο δημότης έχει ένα πρόβλημα παίρνοντας την εμπειρία την οποία έχουμε από το συνήγορο του πολίτη -γιατί τίποτα άλλο δεν έχουμε μέχρι στιγμής- και την εμπειρία που θα αποκτήσουμε εμείς από τη δική μας δράση στη συνέχεια θα ζητήσω από τους Δημότες μέσω ενός εντύπου το οποίο θα αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα όταν φτιαχτεί με το οποίο ο δημότης θα απευθύνεται στο συμπαραστάτη όταν έχει ένα θέμα.

Να διευκρινίσουμε εδώ ότι εσείς θα συμπαρασταθείτε μόνο σε όποιον δημότη η υπόθεση του δε διεκπεραιώνεται από τις υπηρεσίες του δήμου. Ένας μεσολαβητής μεταξύ δημότη και δήμου σωστά;
Παντού όπου υπάρχει αυτός ο θεσμός αυτό τον χαρακτήρα έχει. Και ο Συνήγορος του Πολίτη τον ίδιο ρόλο έχει, καθαρά διαμεσολαβητικό ρόλο.
Δεν μπορεί και δεν πρέπει ο συμπαραστάτης να υποκαταστήσει την δικαιοσύνη, ούτε άλλα θεσμικά όργανα. Πρέπει να παίξει το ρόλο του ώστε οι υπηρεσίες του δήμου να λειτουργούν καλύτερα.
Εγώ αφού πάρω το αίτημα του δημότη θα απευθυνθώ αμέσως -γιατί ο νόμος μου βάζει χρονικό περιθώριο 30 ημερών για να απαντήσω- στην αρμόδια υπηρεσία και θα ζητήσω να μου δώσει γραπτώς απάντηση γιατί δεν επίλυσε το πρόβλημα του δημότη. Θα μελετήσω την απάντηση των υπηρεσιών και αν εγώ εκτιμώ ότι υπάρχει ευθύνη της υπηρεσίας, κακή ερμηνεία του νόμου, κωλυσιεργία της υπηρεσίας με έγγραφο μου στη συνέχεια θα απευθυνθώ στην υπηρεσία και θα λέω την άποψη μου για τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος. Εάν επιλύεται το πρόβλημα θα γνωστοποιώ την γνωμοδότηση μου ως συμπαραστάτης στο δήμαρχο και στο Δ.Σ. ώστε να είναι ενήμερο και το Δ.Σ. και θα απαντώ και στο δημότη για το τι έκανα. Εάν στη συνέχεα η υπηρεσία ή ο ίδιος ο δήμαρχος ή το Δ.Σ. δεν επιληφθεί -όπως κατά την γνώμη μου θα πρέπει να επιληφθεί και δεν επιλυθεί το θέμα- εγώ εντός 30 ημερών θα έχω απαντήσει στο δημότη και θα του έχω πει ότι εγώ έκανα 1-2-3 κινήσεις, παρενέβην για την επίλυση του προβλήματός του, δεν προχωράει η επίλυση, έχεις στη διάθεση σου τα παρακάτω όπλα.Να προσφύγεις στο Ελεγκτή Νομιμότητας, στο Συνήγορο του Πολίτη που εξακολουθεί να υφίσταται ως θεσμός και εάν και από εκεί δεν έχεις απάντηση και λύση, η μόνη οδός που σου απομένει είναι να πας στα δικαστήρια. Θα του λέω και τη γνώμη μου αν πρέπει να το κάνει ή όχι για να μην οδηγούμε και τον κόσμο στα δικαστήρια.

Τι θα λέγατε στους πολίτες για να σας εμπιστευθούν ότι θα λύσετε τα προβλήματά τους;
Να είναι βέβαιοι οι πολίτες ότι βασικά χαρακτηριστικά της δουλειάς μας θα είναι η αμεροληψία, η αντικειμενικότητα, η ανεξαρτησία, η τήρηση της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης όλων των πολιτών.


Ένας συμπαραστάτης αρκεί για τον δήμο Ζωγράφου;
Κατά την γνώμη μου εάν προβλέπονταν από τον νόμο η οργάνωση αυτής της υπηρεσίας με ειδικούς συμπαραστάτες ανά τομείς όπως έχει ο Συνήγορος του Πολίτη π.χ. συμπαραστάτης για θέματα πολεοδομίας, συμπαραστάτης για θέματα κοινωνικής μέριμνας και συμπαράστασης, ένταξης αλλοδαπών κ.λπ. θα ήταν σίγουρα καλύτερα. Τώρα είμαι μόνη μου και είμαι υποχρεωμένη να αξιοποιήσω τις υπάρχουσες υπηρεσίες του δήμου ώστε να μπορέσω να δουλέψω Θα είμαι πολύ ευχαριστημένη αν τελειώνοντας η θητεία μου μπορέσω να δώσω και εγώ την βοήθεια μου στο βαθμό που θα τα καταφέρω ώστε οι υπηρεσίες του δήμου να λειτουργούν με αυτά τα χαρακτηριστικά που σας είπα προηγουμένως της διαφάνειας, της ισονομίας κ.λπ.

Η δικηγορική σας εμπειρία θα βοηθήσει;
Πιστεύω πως ναι και αυτός ο θεσμός έχει ανάγκη από ένα άνθρωπο που να μπορεί να αντιλαμβάνεται τουλάχιστον και να μπορεί να μελετήσει και τους νόμους ώστε να συμβάλλει και προς τις υπηρεσίες του δήμου να λειτουργήσουν όσο γίνεται μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας και βεβαίως αυτό πρέπει να αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό και η νομική υπηρεσία του δήμου όσο μικρή και αν είναι αυτή.

Θα δέχεστε καταγγελίες, ίσως και βάσιμες, αλλά δεν θα επιβάλλετε ποινές.
Δεν θα αισθάνεστε µε τα… χέρια δεμένα;
Με την έννοια του να επιλύσω εγώ το πρόβλημα πράγματι δεν θα μπορώ. Όμως να καθοδηγήσω και να κατευθύνω το δημότη στο τι μπορεί να κάνει -και το έχει ανάγκη σήμερα ο δημότης πολύ περισσότερο, γιατί δεν είναι εύκολο για κάθε πρόβλημα να πηγαίνεις σε ένα δικηγορικό γραφείο λόγω του κόστους τουλάχιστον να φθάσεις εκεί όταν έχεις κάποια κατεύθυνση- αυτή την κατεύθυνση νομίζω ότι μπορώ να την δώσω.

Γραφειοκρατία υπάρχει και στην Αυτοδιοίκηση. Φοβάστε μήπως εγκλωβιστείτε στα γρανάζια της;
Ως ελεύθερη επαγγελματίας της μαχόμενης δικηγορίας επί 36 χρόνια, ανεξάρτητα ότι επί 16 χρόνια υπήρξα και δικηγόρος με πάγια αντιμισθία στην ΕΥΔΑΠ, νομίζω ότι μπορώ να ξεπερνώ τα ζητήματα της γραφειοκρατίας και να τα αντιμετωπίζω. Βεβαίως ούτε η διοίκηση του δήμου είμαι ,ούτε ασκώ πολιτική με την έννοια του να χαράξω μια πολιτική για το δήμο ώστε να μπορέσω να συμβάλλω στο να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα.

Οι αυξημένες αρμοδιότητες του δήμου εκτιµάτε πως θα δυσχεράνουν την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη δουλειά σας;
Οπωσδήποτε θα υπάρξει μεγαλύτερος φόρτος επειδή είναι καινούργιος ο δεσμός και με πολλά κενά στην νομοθεσία όσον αφορά τη λειτουργία του.
Είναι νωρίς ακόμη και ίσως μετά από 5-6 μήνες να είμαι σε θέση να έχω αποκρυσταλλώσει ορισμένα πράγματα και να έχω δυνατότητα να κάνω και συγκεκριμένες προτάσεις προς το δήμαρχο και το Δ.Σ.

Πολλοί λένε πως τα προβλήματα θα λύνονταν απλώς εάν εφαρμόζονταν οι νόμοι. Συμφωνείτε;
Σας το είπα από την αρχή ότι θα θεωρήσω μεγάλη μου επιτυχία εάν συμβάλλω έστω και κατ’ ελάχιστο ώστε οι υπηρεσίες του δήμου να λειτουργούν απολύτως μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας. Αυτό θα επισημάνω και στην επαφή μου με τους προϊσταμένους των διαφόρων υπηρεσιών. Πρώτο μέλημα των υπηρεσιών του δήμου είναι ή άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη- δημότη μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας. Είμαστε σε μια εποχή που πρέπει πλέον και στην Ελλάδα όλα να ελέγχονται και από την άποψη της νομιμότητας.

Γίνεται λόγος για καθυστέρηση στην απονοµή δικαιοσύνης. Υπάρχει κίνδυνος ο πολίτης να αργεί να βρει το δίκιο του και από τον Συμπαραστάτη;
Κανένας τέτοιος κίνδυνος. Όταν λέει ο νόμος αμελλητί και όταν βάζει μια προθεσμία 30 ημερών εγώ και να ήθελα να λειτουργήσω αλλιώς δεσμεύομαι από τον ίδιο το νόμο να απαντήσω στο αίτημα του. Πρώτα θα γίνεται η καταγραφή του προβλήματος του πολίτη. Μόλις το καταγράψω και το διερευνήσω θα απαντήσω όχι απλώς ότι διαμεσολάβησα και δεν έγινε. Θα προσπαθήσω να βάλω και την δική μου άποψη.

Αν χρησιμοποιούσατε µία φράση για τον Συμπαραστάτη, αυτή θα ήταν…
Ο δικός του άνθρωπος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου