Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

Χίλια καλώς εσμίξαμε, αναγνώστη μου μερωντικέ

Αναγνώστη μου μερωντικέ, χωριανέ μου και ξενομερίτη, φιλώ σε κατακούτελα, ως λέει και ο Παπαμανώλης ο Καβρός την ευχή ντου να 'χομε. Να σου συστηθώ όμως πρώτα: Αρμενιανή 'μαι. Μιτσιαλή, ως με θωρείς, αδύναμη και ακάτεχη από εφημερίδες, εφημεριδογραφίες, τυπογραφίες και τα σούρτα-φέρτα ντως -- κυκλοφορίες φύλλων ως τις αποκαλούνε.

Ένα μικιό φυλλαράκι Αρμενιανού δεντρού είμαι. Που με πήραν στα φτερά τους οι καλοί ανέμοι και με φέρανε στα χέρια σου, αναγνώστη, όπου κι ανέ βρίσκεσαι: σε χωράφι, αλώνι, περιβόλι, λιόφυτο, σπίτι ή αραγστήρι, στο χωριό είτε στην πολιτεία, στην ξενηθειά και στη μοναξιά, μακρά από δικούς σου, Αρμενιανούς ανθρώπους και τόπους. Που το χαιρετισμό τους θα σου φέρνω και τη ζωή τους, περασμένη και τωρινή, θα σ'ανιστορώ. Και τα μελλούμενα σχέδια κι ονείρατά τους - κι ονείρατά μας - για το χωριό μας θα σου διηγούμαι.

Κι από σένα θα παίρνω και θα τα μεταφέρνω στσ' Αρμενιανούς, όπου γης, τα μηνύματα, τα γραψίματα και τα χαιρετίσματα σου, αναγνώστη μου του χωριού και τση ξενηθειάς, όποια κι αν είν' αυτή: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αφρική, Αυστραλία κι Αμερική. Κι όποιοι άλλοι ξένοι, άξενοι είτε φιλόξενοι τόποι, κοντινοί κι απόμακροι, όπου ζεις και τραχαπαλεύγεις για το ψωμί σου και την προκοπή σου...

Θαν αναρωθιέσαι, βέβαια, αναγνώστη μου, ποιος είν' ο ντάντος μου, πού το σκαρφίστηκε τ' όνομά μου ετούτο και ποιος παπάς με βάφτιζε. Σε ποιο εορτολόγιο τσ' Ιστορίας κι αγιολόγιο τσ' Εκκλησίας το 'βρανεγραμμένο και πού το ξελαρμίσανε τ' όνομα τούτο που μου δώκανε. Γιαείντα δε με βγάλανε, θαν αναρωτάς, "Φωνή των Αρμένων", γή "Οι Αρμένοι" σκέτο και καλύτερο; Μα τούτο κι εγίνηκε. Κι αφουκράσου να μάθεις πώς και γιατί. "Αφουκραστήτε το λοιπόν κι ας πιάνη όπου 'χει γνώση για να κατέχη αλλού βουλή κι απόκριση να δώση", για να θυμηθούμε και τον Ρωτόκριτο.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΛΙΣ, το λοιπόν, αναγνώστη μου, θα πει Αρμένοι κι οι Αρμένοι, το χωριό μου, είναι η ΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΛΙΣ που αναγράφει η Ιστορία, γιατί “έτσι λοής" ως ανιστορούσαν οι γερόντοι τ' αποφασίσανε, λέει, οι πληρεξούσιες κεφαλές τση Κρήτης, πρι κοντά δύο αιώνες, για να τιμήσουμε το χωριό που φιλοξένησε τη μεγάλη Συνέλευση του 1822, κι όπου κατοικοέδρευε τότε η Κυβέρνηση τσ' ελευτεριωμένης Κρήτης. Μ' αυτάνα τα ιστορικά συμβάντα και τ' άλλα αντραγαθήματα των πατέρων και των προπατόρω του χωριού θα τα βρεις γραμμένα και σπαρμένα σ' άλλα σανίδια ετούτου τ' Αρμενιανού μπαξέ, τσ' ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΠΟΛΗΣ με τ' όνομα...

Χαράλαμπος Ελευθεροπολίτης
http://www.armenoi.gr/index.php/9-uncategorised/92-%CF%87%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%89%CF%82-%CE%B5%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BE%CE%B1%CE%BC%CE%B5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου