Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Κιλελέρ 6 Μαρτίου 1910: Η εξέγερση της αγροτιάς


Στο τέλος του 18ου αιώνα και στις αρχές του 19ου αιώνα ο αγροτικός κόσμος της Ελλάδας δίνει σκληρούς αγώνες και ξεσπάει σε εξεγέρσεις διεκδικώντας τη βελτίωση της θέσης και της ζωής των μικρομεσαίων αγροτών και την απαλλοτρίωση και το μοίρασμα των τσιφλικιών στους κολίγους. Στη Πελοπόννησο οι αγρότες μάχονται για να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της κρίσης της σταφίδας, με κορύφωση τις αγροτικές εξεγέρσεις στην Αχαΐα και την Ηλεία το 1885, που χτυπήθηκαν με τα όπλα. Στη Θεσσαλία, η οποία πέρασε στο ελληνικό κράτος το 1881, η γη και οι κολίγοι απλώς πέρασαν από τα χέρια του Τούρκου τσιφλικά στα χέρια του Ελληνα.

Για τους κολίγους του θεσσαλικού κάμπου τίποτα δεν άλλαξε. Ο Δημήτριος Μπούσδρας στο βιβλίο του «Η Απελευθέρωσις των Σκλάβων αγροτών» καταγράφει:

«Οι καλλιεργηταί, όπως και πρώτα υποχρεούντο να δίδωσιν εις τον γαιοκτήμονα, το τρίτον ή το ήμισυ των παραγομένων καρπών, ενοίκιο διά την βοσκήν των κτηνών, μέγαν αριθμόν ορνίθων και αμνών, ικανήν ποσότητα τυρού, βουτύρου, καυσοξύλων, αιγών, πεπονιών, χόρτου και αχύρου, να στέλλωσι δε εν θήλυ μέλος, ίνα ζυμώνη και ψήνη το ψωμί της επιστασίας, λείψανον του δικαιώματος της πρώτης νυκτός: Οι τσιφλικούχοι εξουσίαζον το σώμα των γυναικών και των θυγατέρων των κολίγων (…) Κατώκουν (σ.σ. οι κολίγοι) εις τρώγλας και πολλοί συνέτρωγον εν τη αυτή φάτνη με τους όνους των (…) Οσάκις υπεδέχοντο τον αφέντην επισήμως, γονυπετείς εσύροντο, εκτύπων το χώμα με το μέτωπον τρεις φορές και εφίλουν τον αριστερόν πόδα του. Γενικώς δε ειπείν αι μεγάλαι πιέσεις, αι εξαθλιώσεις και αι αφόρητοι ταπεινώσεις δίκην μαστιγίου, έπληττον τα νώτα και είχον κάμει τους χωρικούς δέκτας ενός επαναστατικού ευαγγελίου…»

Βία κατά των γυναικών: Ψάχνοντας τα «γιατί»


Είναι η πραγματικότητα: όλο και πιο συχνά έρχονται στην επικαιρότητα υποθέσεις βίας που ασκείται σε γυναίκες. Σεξουαλική παρενόχληση, ενδοοικογενειακή κακοποίηση, δολοφονία. Μοιάζει να μην υπάρχει λογική για το μέγεθος της βίας κατά των γυναικών. Αλλά όπως κάθε φαινόμενο, πρέπει να έχει εξήγηση. Μπορούμε ως κοινωνία να συγκλονιζόμαστε κάθε φορά που μια γυναίκα γίνεται θύμα βίας -επειδή είναι πράγματι συγκλονιστικό. Να φοβόμαστε -επειδή πράγματι προκαλεί φόβο. Και να ευχόμαστε να μην ξανασυμβεί -ούτε σε μία γυναίκα ακόμα. Αν δεν αναζητηθούν, όμως, τα «γιατί», δε μπορούν να δοθούν απαντήσεις -και οι συστημικές απαντήσεις που έχουν δοθεί μέχρι τώρα, δε φαίνεται να έχουν αλλάξει την κατάσταση. Άρα, μήπως δεν είναι σωστά τα ερωτήματα που έχουν τεθεί;

Το 2013 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αποκαλούσε το φαινόμενο, «παγκόσμιο πρόβλημα υγείας που παίρνει διαστάσεις επιδημίας και επηρεάζει πάνω από το ένα τρίτο των γυναικών σε όλο τον κόσμο». Πρόκειται άραγε, μόνο, για πρόβλημα υγείας; Δύο χρόνια νωρίτερα, το Συμβούλιο της Ευρώπης ανέφερε ότι οι σοβαρές μορφές βίας στις οποίες εκτίθενται γυναίκες και κορίτσια αποτελούν «μεγάλο εμπόδιο για την ισότητα ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες». Ακούγεται περίεργο: η βία είναι εμπόδιο στην ισότητα -ή η ανισότητα γεννά τη βία; Η βία είναι η αιτία, ή το αποτέλεσμα -και αν είναι το αποτέλεσμα, ποιου πράγματος;

Η θεωρία της ανισότητας «λόγω της ανθρώπινης φύσης»

Αντιδράσεις για τον «κατάλογο του χαρούμενου εργαζόμενου»


Σάλο έχει προκαλέσει το εσωτερικό σημείωμα που κοινοποιήθηκε σε εργαζόμενους της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, My market, στο οποίο διευθυντικό στέλεχος, απαριθμούσε πολλούς λόγους, για τους οποίους οι εργαζόμενοι της επιχείρησης, οφείλουν όταν βρίσκονται στον εργασιακό χώρο να είναι χαμογελαστοί. Με το ίδιο σημείωμα οι εργαζόμενοι μάλιστα ενημερώθηκαν ότι μέσα στο μήνα μυστικός επισκέπτης θα αξιολογήσει το κατά πόσον ανταποκρίνονται χαμογελαστά στα καθήκοντά τους.

Ειδικότερα στο εσωτερικό σημείωμα αναφερόταν: 

«Καλησπέρα σας, Σε συνέχεια της επικοινωνίας του διευθυντή της εταιρείας μας, θα σας αναφέρω κάποιους λόγους για να χαμογελάτεγια όσους δυσκολεύονται να το κάνουν:
Επειδή έχετε δουλειά
Επειδή πληρωνόσαστε στην ώρα σας (για αυτούς που θα πουν ότι παίρνουν 300 euro θυμίζω ότι το 300 σε σχέση με το μηδέν είναι 300% περισσότερο).
Επειδή εργάζεστε σε μία εταιρεία που σέβεται και ακούει τα προβλήματά σας.
Επειδή η εταιρεία επένδυσε χρήματα για να συνεχίζετε να εργάζεστε.
Επειδή πληρώνεστε για αυτό
Επειδή οι πελάτες του καταστήματος σας πληρώνουν, και πρέπει να τους ευχαριστείτε για αυτό με ένα χαμόγελο.

Κομματικό στέλεχος 5ης γενιάς θέλει να διώξει την “κομματίλα” από την αυτοδιοίκηση


Σε ένα κρεσέντο τρολαρίσματος επιδόθηκε ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων και απερχόμενος Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κώστας Μπακογιάννης, μιλώντας σε συνέντευξη στον αέρα εφοπλιστικού καναλιού.
Ο Κώστας Μπακογιάννης, που είναι γιος της Ντόρας Μπακογιάννη βουλευτή της ΝΔ, που είναι κόρη του πρώην πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, που ήταν γιος του βουλευτή Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος με τη σειρά του ήταν γιος του ιδρυτή του Κόμματος των ξυπολήτων Κωστή Μητσοτάκη, δήλωσε πως θα φροντίσει να φύγει η κομματίλα από την αυτοδιοίκηση. Όχι βέβαια μέχρι να γίνουν οι αυτοδιοικητικές εκλογές, διάστημα για το οποίο θα απολαμβάνει τη στήριξη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Μάλιστα μίλησε και για το έργο το οποίο σκοπεύει να παράξει σαν δήμαρχος Αθηναίων, το οποίο θα έχει να κάνει κυρίως με την καταστολή, ενώ τόνισε πως είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα επιχειρησιακό συντονιστικό κέντρο ανάμεσα στην Ελληνική Αστυνομία και τη Δημοτική Αστυνομία.
Όπως ανέφερε ο ίδιος:

Τα παιδιά του σεξοτουρισμού

Οι πατέρες τους επισκέφθηκαν τις Φιλιππίνες για να αγοράσουν σεξ, τώρα μια ολόκληρη γενιά παιδιών θέλει να τους εντοπίσει. Είναι τα παιδιά των τουριστών του σεξ στις Φιλιππίνες και είναι τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού. Δεν έχουν μόνο τις προκαταλήψεις να αντιμετωπίσουν αλλά και τη μεγάλη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Πολλοί τουρίστες που πηγαίνουν στις Φιλιππίνες «νοικιάζουν» γυναίκες για μερικές ημέρες ή για μερικές εβδομάδες. Οι γυναίκες ελπίζουν μέσω αυτής της επαφής και της οικειότητας που αναπτύσσεται να βρουν έναν άντρα που θα τις παντρευτεί και θα τις βγάλει από την φτώχεια μέσα στην οποία ζουν. Κάτι τέτοιο όμως πολύ σπάνια συμβαίνει. Αντίθετα, αυτό που συμβαίνει συχνά είναι από τις συνευρέσεις αυτές να γεννιούνται παιδιά. Πολλά από αυτά είναι ξανθά με λευκό δέρμα και είναι εύκολο να μαντέψει κανείς πως γεννήθηκαν.


Το Angeles City, η «εμπειρία φίλης» και οι «mongers»

Η Angeles City βρίσκεται 85 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Μανίλα, είναι η «πρωτεύουσα» του σεξουαλικού τουρισμού και διαθέτει ενεργές ομάδες Facebook και αποκλειστικές ιστοσελίδες που εξυπηρετούν τους άντρες που έρχονται εδώ. Όπως διαφημίζεται είναι ένας τόπος όπου «δεν δίνετε, αλλά παίρνετε».