Πέμπτη 18 Ιουνίου 2020

Η Αγγέλισσα του Δέτη

«Ένα τοπίο βγαλμένο από παραμύθι με νεράιδες, σου προκαλεί δέος με την ομορφιά του και εκείνη η Αγγέλισσα…» , έτσι θυμάται η Σεληνιώ, τη γιαγιά Καλλιστώ να περιγράφει μαγικά αυτό το μέρος.

Λένε, πως εδώ στον ακατοίκητο γκρεμό, έρχεται τις νύχτες μια παράξενη Αγγέλισσα, με μιαν άσπρη και μια μαύρη παμπάλαια φτερούγα. Στη μαύρη, έχει δεμένες σε κλωστές τις έγνοιες των ανθρώπων, τις απαρνημένες.

Της αρέσει ν’ απλώνει τον κόκκινο χιτώνα της στην κόψη του χαρακιού και να πετά ακριβώς πάνω από εκεί που πέφτει το νερό. Εκεί, δίχως φόβο, ανοίγει τα τεφτέρια της και διαβάζει, και έχει λένε την εξουσία να διορθώσει τα Μοιρόγραφτα του τόπου και του ανθρώπου…

«Λένε ακόμη, ότι αν φοβάσαι πως κάτι είναι γραμμένο με κάρβουνο στο χέρι σου, πριν σε σημαδέψει, κάνε τον κόπο να πεζοπορήσεις στη στράτα της και έλα να ζητήσεις να σου το σβήσει» , θεωρείς σωστό να ενημερώσεις τις καλές σου φίλες, Ευγενία και Σεληνιώ (μάνα και κόρη), ξενιτεμένες Λασιθιώτισσες στην καταγωγή.

Γιατί η Κεραμέως «έκοψε» μαθήματα από το πρόγραμμα των σχολείων

Νέα εστία έντασης με την εκπαιδευτική κοινότητα πυροδοτεί το υπουργείο Παιδείας με την ανακοίνωση του νέου ωρολόγιου προγράμματος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο χαρακτηρίζεται από πολλούς ως άκρως αναχρονιστικό.

Η πλήρης υποβάθμιση των καλλιτεχνικών, η διδασκαλία των οποίων περιορίζεται αποκλειστικά στις τάξεις του γυμνασίου, αλλά και εκείνων που αφορούν τις κοινωνικές επιστήμες -καθώς «εξαφανίζεται» η Κοινωνιολογία- δημιουργούν έντονη ανησυχία αναφορικά με την ποιότητα της εκπαίδευσης, που θα παρέχεται στο εξής στους μαθητές του Λυκείου. Κάτι ανάλογο ισχύει και αναφορικά με τη συρρίκνωση μαθημάτων επιστημονικού ενδιαφέροντος (όπως η Φυσική, η Βιολογία, η Χημεία, η Οικιακή Οικονομία και η Γεωγραφία) αλλά και την κατάργηση της Ερευνητικής Εργασίας (Project). Ταυτόχρονα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που σημειώνουν τους κινδύνους που προκύπτουν από την κατάργηση οργανικών θέσεων, που συνεπάγεται η εν λόγω συρρίκνωση ή και «εξαφάνιση» των συγκεκριμένων μαθημάτων, η οποία μάλιστα πραγματοποιείται, ενώ άλλα μαθήματα, όπως τα θρησκευτικά, διατηρούν τις ώρες τους. 

Ήδη έντονη ήταν η αντίδραση εκ μέρους της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, αλλά και της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «αλλαγές χωρίς επιστημονική και παιδαγωγική βάση», ενώ την Πέμπτη αναμένεται να πάρει επισήμως θέση και η ΟΛΜΕ, η οποία συνεδριάζει για το ζήτημα. Οι φυσικοί μιλούν για «πρωτοφανή έλλειψη σεβασμού» απέναντι στις επιστημονικές ενώσεις, με την υπουργό να αγνοεί όλα τα υπομνήματα που έχουν κατατεθει και τις συνεχείς εκκλήσεις για συμμετοχή σε διάλογο. 

Κυβερνητικό αλαλούμ (και) στον τουρισμό


Σύμφωνα με την έρευνα της Εθνικής Τράπεζας για τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στο πρώτο τρίμηνο του 2020, οι κλάδοι που πλήττονται περισσότερο είναι τέσσερις: το λιανικό εμπόριο, η εστίαση, η παροχή καταλύματος, οι μεταφορές. Συνδυαστικά και παραδοσιακά, αυτοί οι τέσσερις κλάδοι αντιστοιχούν στο 18% της προστιθέμενης αξίας της ελληνικής οικονομίας στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς και περισσότερο από 23% και 27% στο δεύτερο και στο τρίτο τρίμηνο αντίστοιχα. Παράλληλα, παρέχουν και περίπου το 40% της συνολικής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, ενώ όπως επισημαίνει η έκθεση οι συγκεκριμένοι τομείς συνεισέφεραν τα δύο τρίτα του ετήσιου ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ κατά την περίοδο 2017-2019 και σχεδόν τα τρία τέταρτα των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν στην οικονομία την ίδια περίοδο.

Τούτων δοθέντων δεν προκαλεί έκπληξη η πρόβλεψη επίσης της Εθνικής Τράπεζας για ποσοστό ύφεσης που θα φθάσει στο 13,5% στο, τρέχον, δεύτερο τρίμηνο του έτους.

Σύμφωνα με άλλη έκθεση της Ernst & Young (EY), που και εκείνη δόθηκε χθες στην δημοσιότητα, η ελληνική οικονομία σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας θα συρρικνωθεί κατά 17% (στο βασικό σενάριο) στο δεύτερο τρίμηνο και η απασχόληση θα μειωθεί κατά 6,9%.

Κατά την ίδια ανάλυση ο κρίσιμος τομέας του τουρισμού θα καταγράψει απώλειες σε Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία έως 49% το 2020 στο βασικό σενάριο, και 53% στο απαισιόδοξο σενάριο.