Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Αναστασίας Δ. Βακαλούδη, απόσπασμα από το βιβλίο: Καλλιστεία και Γάμος στο Βυζάντιο,
εκδ. Αδελφών Κυριακίδη 1998.
Ο λαϊκός γάμος
Κατά τους βυζαντινούς χρόνους, πριν από την τέλεση του γάμου πραγματοποιούνταν ο στολισμός του νυφικού θαλάμου που όπως και κατά την αρχαιότητα, ονομάζεται παστός. Εάν δεν επαρκούσαν τα στολίσματα, η οικογένεια της νύφης έπρεπε να δανειστεί από τους γείτονες. Συγγενείς και φίλοι έραιναν τον παστό με λουλούδια κι έψαλλαν τραγούδια επαινετικά προς το γαμπρό και τη νύφη. Χαρακτηριστικά είναι τα άσματα που αναφέρει ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος και τα οποία απηύθυνε ο λαός προς την Αυγούστα κατά την τέλεση των γάμων της:
Και λέγουσι την φωνήν ήχ. α
άνθη εσώρευσα του αγρού, και εις την παστάδα εισήκα σπουδή
ζευγόνυμον ήλιον είδον εις χρυσέντιμον κλίνην
άλληλα ηγκαλίζοντο ποθητήν επιθυμίαν χαρά εις τα κάλλη αυτών τα εγγλυκοθέατα, και ρόδα τα ροδεύμορφα χαρά εις το ζεύγον το χρυσόν.
Αναστασίας Δ. Βακαλούδη, απόσπασμα από το βιβλίο: Καλλιστεία και Γάμος στο Βυζάντιο,
εκδ. Αδελφών Κυριακίδη 1998.
Ο λαϊκός γάμος
Κατά τους βυζαντινούς χρόνους, πριν από την τέλεση του γάμου πραγματοποιούνταν ο στολισμός του νυφικού θαλάμου που όπως και κατά την αρχαιότητα, ονομάζεται παστός. Εάν δεν επαρκούσαν τα στολίσματα, η οικογένεια της νύφης έπρεπε να δανειστεί από τους γείτονες. Συγγενείς και φίλοι έραιναν τον παστό με λουλούδια κι έψαλλαν τραγούδια επαινετικά προς το γαμπρό και τη νύφη. Χαρακτηριστικά είναι τα άσματα που αναφέρει ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος και τα οποία απηύθυνε ο λαός προς την Αυγούστα κατά την τέλεση των γάμων της:
Και λέγουσι την φωνήν ήχ. α
άνθη εσώρευσα του αγρού, και εις την παστάδα εισήκα σπουδή
ζευγόνυμον ήλιον είδον εις χρυσέντιμον κλίνην
άλληλα ηγκαλίζοντο ποθητήν επιθυμίαν χαρά εις τα κάλλη αυτών τα εγγλυκοθέατα, και ρόδα τα ροδεύμορφα χαρά εις το ζεύγον το χρυσόν.