
Ο Ιανός στη ρωμαϊκή μυθολογία ήταν ο Θεός με τη διπλή προσωπικότητα: της ζωής και του θανάτου, του πολέμου και της ειρήνης, της έναρξης και του τέλους, της μετάβασης από τη μια κατάσταση στην άλλη. Τη μοντέρνα εποχή μετά τη βιομηχανική επανάσταση και ιδιαίτερα τη σημερινή, ο σύγχρονός Ιανός είναι η τεχνολογία.
Από τις αρχές της βιομηχανικής επανάστασης μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα, η ανάπτυξη της τεχνολογίας είχε, παράλληλα με την ανάπτυξη των πολεμικών μηχανών και την αρνητική επενέργειά τους με δύο Παγκόσμιους εξαιρετικά καταστροφικούς πολέμους, θετική επίδραση στη ζωή – τουλάχιστον των ανθρώπων της Δύσης.
Αυτή διευκολύνθηκε πολύ με την εισαγωγή των μηχανών σε όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες , στις επιστήμες, στις τέχνες, την παραγωγή καταναλωτικών αγαθών. Μέχρι που η τεχνολογία εξελισσόμενη, μείωσε το κόστος των αγαθών και από τις δεκαετίες ‘50 και ‘60, η παραγωγή τους έσπασε κάθε όριο και μετατράπηκε, από τα συμφέροντα του κεφαλαίου, από την κάλυψη πραγματικών ανθρώπινων αναγκών στην κάλυψη πλασματικών. Έχουμε το φαινόμενο του καταναλωτισμού. Τώρα πια τα προϊόντα αποσκοπούσαν κατά κύριο λόγο -υπό την κυριαρχία της αγοράς – στην αύξηση των κερδών των καπιταλιστών και όχι στην κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων.
Άρχισε να καλλιεργείται στις λαϊκές και εργαζόμενες μάζες από τον καπιταλισμό, ότι η «ιδιωτική ενέργεια και πρωτοβουλία μπορούσαν να πετύχουν ένα αυξανόμενο βιοτικό επίπεδο». Καινούργιοι προπαγανδιστικοί κλάδοι -όπως της διαφήμισης – άρχισαν μετά την Αμερική να κυριαρχούν και στην Ευρώπη και στη συνέχεια σε όλον τον κόσμο.