Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2024

Από την Ισλαμική απειλή στον «πόλεμο όλων εναντίον όλων»

Της Ευγενίας Σαρηγιαννίδη*

Είναι πλέον όλο και περισσότερο αντιληπτό πως ζούμε την γενίκευση ενός κατακερματισμένου, έμπρακτου πλέον και όχι πια μόνο συμβολικού εμφυλίου πολέμου. Αυτός ο πόλεμος φαίνεται να παίρνει τις απεχθείς μορφές μιας σύγκρουσης μεταξύ ατόμων, μειονοτήτων ενδεχομένως και πολιτισμών που συμβιώνουν, παρά τις αντιθέσεις τους, επί ενός εδάφους που οι αυτόχθονες μέχρι πρότινος θεωρούσαν αποκλειστικά δική τους πατρίδα.

Σε όλη τη δυτική Ευρώπη προφανώς ένας από τους βασικότερους μοχλούς πυροδότησης τέτοιων συγκρούσεων προέρχεται από την μετανάστευση μουσουλμανικών πληθυσμών προς την Ευρώπη. Γι’ αυτό, θα έπρεπε ίσως να αντιμετωπιστεί το Ισλάμ σαν αυτό ακριβώς που είναι. Τόσο στη χώρα μας, όσο και άλλες δυτικοευρωπαϊκές κοινωνίες: ένας, ας τον ονομάσουμε απρόσκλητο πολιτισμικό επισκέπτη, που μοιάζει εκ των πραγμάτων με προσκεκλημένο, αφού δεν διέρχεται ως φιλοξενούμενος, αλλά εγκαθίσταται και διαμένει δίπλα στους εγχώριους πληθυσμούς. Αξίζει τον σεβασμό μας, ίσως και την συμπάθειά μας. Όμως, για το πως λειτουργεί ο οίκος μας, η χώρα, η ήπειρος που τον φιλοξενεί, δεν θα έπρεπε να έχει λόγο, μέχρι τουλάχιστον να αφομοιωθεί πλήρως, συνεπώς, να πάψει να υφίσταται ως παρείσακτη πολιτικοπολιτισμική μειονότητα. Όπως ξέρουμε κάτι τέτοιο δεν έγινε. Και είναι ίσως πλέον αργά για να γίνει. Διότι, όπως το αναφέρει ο Παπαμιχαήλ στο «Ανυπόφορο Βουητό του Κενού»

Πλάτων: Α-φιλοσοφία και πολιτική Ακολασία

ΠΛΑΤΩΝ 427-347 π.Χ.

Ἀφιλοσοφία και πολιτικοί κηφήνες

§1

Ι. Ανάμεσα στους εκατόν ογδόντα περίπου ορισμούς –184 για την ακρίβεια– σχετικά με διάφορες έννοιες της πλατωνικής φιλοσοφίας απαντά και ένας ορισμός για την αφιλοσοφία. Τι είναι όμως οι όροι; Είναι ένα είδος φιλοσοφικού λεξικού με ορισμούς εννοιών της πλατωνικής φιλοσοφίας. Θεωρείται το αρχαιότερο λεξικό, του οποίου η σύνταξη αποδίδεται στον Σπεύσιππο, μαθητή του Πλάτωνος και διάδοχό του στην Ακαδημία. Με τους όρους μπορεί κανείς να έχει μπροστά του θεμελιώδεις αρχές και θέσεις της πλατωνικής φιλοσοφίας, έτσι όπως τις συναντάμε στα μεγάλα θεωρητικά του έργα.

ΙΙ. Πώς ορίζεται η εν λόγω έννοια; Ορίζεται ως εξής:

«Ἀφιλοσοφία ‒ἕξις καθ’ ἣν ὁ ἔχων μισόλογος ἐστίν = αφιλοσοφία είναι η διάθεση ή κατάσταση, στην οποία όποιος βρίσκεται μισεί τον λόγο».

Η αφιλοσοφία, κατ’ αυτό το πνεύμα, παραπέμπει ευθέως στην εχθρική στάση του ανθρώπου απέναντι στο λόγο. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ο άνθρωπος, ως άτομο και ως γένος, φέρει μέσα του δυνάμει το θεϊκό στοιχείο, την έννοια δηλαδή και την αίσθηση του ιερού, του πνευματικού, του ιδεατού, του ορθολογικού ή εξ-ορθο-λογισμένου και του αυθεντικά αληθινού. Ως εκ της φύσης του έτσι, καθ’ όλη την πορεία του βίου του προορίζεται να καλλιεργεί αυτό το στοιχείο.

ΙΙΙ. Όσο το καλλιεργεί, τόσο γίνεται φιλόμουσος, ευαίσθητος, διαλεκτικός, αυτάρκης, αυτοπροσδιοριζόμενος, αυτόνομος, σκεπτόμενος, αυτοσυνείδητος κ.λπ. Και στο μέτρο που τείνει να πραγματώνει τέτοιες και παρόμοιες αρχές ζωής, στον μεγάκοσμο της κοινωνίας και της πολιτικής κοινότητας μπορεί να συμπεριφέρεται στοχαστικά και να αγωνίζεται για το γενικό καλό. Αντίθετα, ο αφιλόσοφος είναι αντικειμενικά μισόλογος· μισεί δηλαδή τον λόγο, τον διαλεκτικό λόγο πρωτίστως και καταστρέφει κάθε δυνατότητα παραγωγής λόγου και δια-λόγου. Τότε συμβαίνει να ρέπει προς την καθημερινή φλυαρία και να εχθρεύεται τη σκέψη, τη γλώσσα, την αρμονία, τη συμμετρία, την κοσμιότητα, τον ρυθμό και ως εκ τούτου την ευτυχία και ευδαιμονία Εαυτού και πολιτείας. Παραδίνεται άνευ όρων στη «γαστριμαργία» [=λαιμαργία, αδηφαγία] (Τίμαιος 73] και, ως δημόσιο/πολιτικό πρόσωπο δεν είναι σε θέση να σκεφτεί το βάθος των προβλημάτων της κοινωνίας και να αναπτύξει αντίστοιχους στοχαστικούς προβληματισμούς: στον δημόσιο λόγο και έργο του εκβαρβαρώνει και εκβαρβαρώνεται.

Ο Λαβρόφ κατονόμασε την αιτία της πτώσης της κυβέρνησης Άσαντ

Λαβρόφ: Ο Άσαντ απέτυχε να αντιμετωπίσει τα κοινωνικά προβλήματα στη Συρία λόγω της αμερικανικής επέμβασης@ Petrov Sergey/news.ru/Global Look Press

Κείμενο: Ντάρια Γκριγκορένκο
Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ συνέδεσε τη ραγδαία εξέλιξη της κατάστασης στη Συρία με την αδυναμία του πρώην προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ να αντιμετωπίσει τα κοινωνικά προβλήματα ενόψει των καταστροφικών βημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο Λαβρόφ κατηγόρησε τις ΗΠΑ για τη ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης στη Συρία. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αδυναμία του Άσαντ να αντιμετωπίσει τα κοινωνικά προβλήματα στη χώρα ήταν ένας από τους λόγους για την υποβάθμιση της κατάστασης. Ο Λαβρόφ σημείωσε ότι τα καταστροφικά βήματα της Ουάσιγκτον, συμπεριλαμβανομένης της κατοχής της βορειοανατολικής περιοχής της Συρίας και της πίεσης κυρώσεων στη Δαμασκό, έχουν επιδεινώσει την κρίση, αναφέρει το TASS .

Ο επικεφαλής του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών τόνισε ότι οι ενέργειες της Ουάσιγκτον οδήγησαν σε αύξηση της κοινωνικής δυσαρέσκειας και των συναισθημάτων διαμαρτυρίας στη Συρία. Οι αρχές της χώρας αναγκάστηκαν να λάβουν αντιλαϊκά μέτρα, όπως η μείωση και η κατάργηση των επιδοτήσεων για κοινωνικά σημαντικά αγαθά και υπηρεσίες. Αυτό, σύμφωνα με τον Λαβρόφ, οδήγησε σε μείωση του επιπέδου υποστήριξης προς την κυβέρνηση μεταξύ του πληθυσμού.

Μαύρο κορίτσι παρενοχλήθηκε επειδή «δεν συμμορφώνεται με τις φινλανδικές παραδόσεις»

@ Global Look Press/Keystone Press Agency
Κείμενο: Stanislav Leshchenko

Για πολλά χρόνια, η Φινλανδία προβάλλει την εικόνα μιας ευρωπαϊκής χώρας πρότυπο που είναι ανεκτική στις εθνοτικές διαφορές. Ωστόσο, αποδείχθηκε ότι η πραγματική διάθεση τουλάχιστον μέρους της φινλανδικής κοινωνίας είναι εντελώς διαφορετική. Ένα αθώο μαύρο κορίτσι, που επιλέχθηκε ως ένα από τα σύμβολα των χειμερινών διακοπών, έγινε ξαφνικά θύμα φυλετικού μίσους. Τι μιλάμε;

Η Ημέρα της Αγίας Λουκίας είναι μια γιορτή που γιορτάζεται ευρέως στις 13 Δεκεμβρίου σε καθολικές και προτεσταντικές χώρες. Βασίζεται στη λατρεία της μάρτυρα από τις Συρακούσες - Αγίας Λουκίας (Λουκία), η οποία τυφλώθηκε και σκοτώθηκε για την πίστη της στον Χριστό κατά την εποχή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Διοκλητιανού.

Αυτή η γιορτή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη Σουηδία, από όπου μετανάστευσε στη Φινλανδία το 1930 μέσω των προσπαθειών της σουηδικής κοινότητας του Suomi. Κάθε χρόνο πραγματοποιείται η «Στέψη της Λουκίας» στον Καθεδρικό Ναό του Ελσίνκι. Ένα από τα κορίτσια επιλέγεται ως «Λουκία» και τελείται η τελετή «στεφάνης» της.

Στη συνέχεια, στους δρόμους του Ελσίνκι πραγματοποιείται η «Παρέλαση της Λουτσίας», την οποία συγκεντρώνονται δεκάδες χιλιάδες Φινλανδοί για να παρακολουθήσουν. Η νεόκοπη «Λουκία», συνοδευόμενη από χορωδία, επισκέπτεται γηροκομεία, νοσοκομεία και νηπιαγωγεία τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο. Πραγματοποιείται συγκέντρωση χρημάτων για να βοηθήσει όσους έχουν ανάγκη.

Antoine de Saint-Exupéry - Η Τέχνη των μικρών βημάτων

Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ


Μάθε μου, Κύριε, την τέχνη των μικρών βημάτων
Δε ζητώ τα θαύματα ούτε τα οράματα
Αλλά τη δύναμη για την καθημερινότητα!
Κάνε με προσεκτικό και επινοητικό για να αδράξω
την κατάλληλη στιγμή τις γνώσεις και τις εμπειρίες
που με συγκινούν προσωπικά.
Στερέωσέ μου τις επιλογές
μέσα στο μοίρασμα του χρόνου μου.
Κάνε με να αισθάνομαι αυτό που είναι κύριο
και αυτό που είναι δευτερεύον.
Ζητώ τη δύναμη, την κυριαρχία εαυτού και το μέτρο
εκείνο που δεν με αφήνει να παρασυρθώ από τη ζωή,
αλλά οργανώνει με φρόνηση το ξετύλιγμα της ημέρας.
Βοήθησέ με να ανταποκρίνομαι το ίδιο καλά και σθεναρά
στο άμεσο, να αναγνωρίζω την παρούσα στιγμή
ως την πιο σημαντική.
Κάνε με να παραδέχομαι με διαύγεια
ότι η ζωή συνοδεύεται από δυσκολίες και αποτυχίες
που είναι ευκαιρίες για να εξελιχθεί κανείς και να ωριμάσει.
Κάνε με έναν άνθρωπο ικανό να συναντήσει και πάλι
αυτά που φωλιάζουν στα βάθη της ψυχής του.
Δώσε μου όχι ό,τι εύχομαι
Αλλά εκείνο το οποίο έχω ανάγκη.
Μάθε μου, Κύριε, την τέχνη των μικρών βημάτων.