Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2019

Αγορά αθανασίας

του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Πρωτομηνιά, χάζευα στην τηλεόραση -η λέξη χαζεύω είναι η μόνη που ταιριάζει, τουλάχιστον στα δωρεάν λήψης κανάλια, με τα λοιπά πληρωτέα δεν ξέρω τι παίζει -δεν διαθέτω- κι έπεσα πάνω στο κλασικό ρεπορτάζ για την εκκίνηση της καταναλωτικής περιόδου που ονομάζεται Χριστούγεννα, αυτή που ακολουθεί το πατροπαράδοτο Black Friday, με το φαντεζί άναμμα των χριστουγεννιάτικων δέντρων στις ευρωπαϊκές πόλεις, «καταπληκτικό το δέντρο της γκαλερί Λαφαγιέτ στο Παρίσι», λέει η παρουσιάστρια, αλλά δευτερόλεπτα μετά μιλάει εκστασιασμένη για τα εγκαίνια του «Χριστουγεννιάτικου Κόσμου» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (εκεί κάτω στο Φάληρο, που κάποτε τρέχαν τα αλογάκια, τζόγαραν οι αλογομούρηδες, πριν τους εξορίσουν στο Μαρκόπουλο, κι εγώ, φοιτητής τότε, έβγαζα ένα μεροκάματο με καθεστώς ημερήσιας πρόσληψης-απόλυσης, ζωάρα για 18άρη, κλείει η παρένθεσις). «Επιτέλους, γίναμε Ευρώπη», λέει η παρουσιάστρια για το αστραφτερό σόου με τα χιλιάδες λαμπιόνια στο πάρκο του Κέντρου – προφανώς κινέζικα λαμπιόνια, φτιαγμένα στην Κίνα από κινέζικα παιδικά χεράκια για τα κινέζικα Χριστούγεννα της Δύσης.

Οι εικόνες στην τηλεόραση δικαίωναν τον εκστασιασμό της παρουσιάστριας. Επιβλητικό το Κέντρο αρχιτεκτονικά κι η φωταγώγηση του δεντροφυτεμένου πάρκου του απογείωνε τη λάμψη του. Αλλά εμένα μου κόλλησε το ερώτημα: οι χιλιάδες που εισέρρευσαν για το σόου ξέρουν ποιος ήταν ο Νιάρχος; Έχουν την παραμικρή ιδέα ποιος ήταν και τι έκανε πριν γίνει ιδέα και ίδρυμα; Ξέρουν κάτι, πέρα από τους αστικούς μύθους και τις γκλάμουρ ή μοιρολατρικές μυθιστορίες περί Μαρίας Κάλλας, Τζάκι, Χριστίνας, Αλέξανδρου, Αθηνάς, για τον επιχειρηματικό βίο και πολιτεία του Ωνάση, πριν γίνει κι αυτός Ίδρυμα και Στέγη; Μήπως ξέρουν κάτι για τον βίο και την πολιτεία του Γιάννη Λάτση οι αποδέκτες των υποτροφιών και λοιπών ενισχύσεων από το ομώνυμο Κοινωφελές Ίδρυμα; Κι όσοι μπαίνουν στο Μέγαρο Μουσικής και στην αίθουσα Χρήστου Λαμπράκη τι έχουν συγκρατήσει για τον βαρόνο των ΜΜΕ, τον ηγεμόνα του «Συγκροτήματος», που όσο ζούσε ήταν διαχρονικός ρυθμιστής των εγχωρίων σχέσεων εξουσίας; Και οι περιθαλπόμενοι από το Ίδρυμα Βαρδινογιάννη, όσοι γίνονται δέκτες της στοργής και της ελπίδας του, τι ξέρουν για την επιχειρηματική φαμίλια που μεσουρανεί εδώ και δεκαετίες σε πετρέλαια, ναυτιλία, ΜΜΕ, τράπεζες, τουρισμό; Να συνεχίσω τα ερωτήματα με το Ίδρυμα Μποδοσάκη;

Το «νόμος και τάξη» έγινε «τρόμος και πάταξη»


OΜάκης Βορίδης το έθεσε στην γνωστή – κυνική και αντιδημοκρατική – βάση και ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης έσπευσε να το υπερασπιστεί: «Έπρεπε να έχετε διδαχθεί ως προς αυτό μετά τη συζήτηση που είχαμε. Συναινετική βία δεν υπάρχει. Όλα τα υπόλοιπα είναι στοιχεία εξαναγκασμού. Η βία υποχρεωτικά είναι αναγκαστική. Δεν έχετε εξοικειωθεί ακόμα με αυτό;» ρώτησε… γλυκά, όπως πάντοτε, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης μιλώντας στην τηλεόραση του Σκάι, και αναφερόμενος στο μπαράζ της αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας κατά την επέτειο της δολοφονίας Γρηγορόπουλου.
Η «διδακτική» αυτή θέση βεβαίως δεν συνιστά έκπληξη όταν προέρχεται από τον Μάκη Βορίδη. Το αξιοσημείωτο στοιχείο όμως είναι πως ακόμη και ο «κεντρογενής» υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης, βγήκε με θέση πιο δεξιά και από εκείνη της ένστολης ηγεσίας της αστυνομίας. Την ώρα που το ίδιο το αρχηγείο της ΕΛΑΣ διέτασσε ΕΔΕ για τους ξυλοδαρμούς και τους εξευτελισμούς διαδηλωτών από αστυνομικούς το βράδυ της 6ης Δεκεμβρίου, ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης μιλούσε για «περήφανο αστυνομικό Σώμα» που «προστατεύει τα ανθρώπινα δικαιώματα» και κατακεραύνωνε ως «φαρισαϊσμό» τις καταγγελίες για ακραίες πρακτικές καταστολής.