Ο Στάθης στον eniko
Πάνω στους καθεδρικούς γοτθικούς ναούς είναι σκαλισμένες δεκάδες τερατώδεις μορφές - διαβολικές, σαν το κακό να φρουρεί το καλό. Στις πλατείες των αρχαίων πόλεων, στις αγορές και τα φόρα, έστεκαν πάνω στα βάθρα τους οι θεοί-θεσμοί κι επόπτευαν τα φερσίματα των ανθρώπων, στη συνέχεια πέτρινοι αυτοκράτορες αφ’ υψηλού, οβελίσκοι και αψίδες του θριάμβου ιστορούσαν το συναξάρι της εξουσίας και υπέβαλλαν στους λαϊκούς το δέος απέναντί της. Στα νεότερα χρόνια, πρώτος ο Χίτλερ με τη χρήση του ραδιοφώνου άνοιξε τον δρόμο για την υποταγή των ΜΜΕ, των εφημερίδων και της τηλεόρασης, στην προπαγάνδα που καθηλώνει τις εργαζόμενες τάξεις στην εξουσία της αστικής τάξης. Με την εξαίρεση λίγων ΜΜΕ που πάνω τους και κατά μέρος ανακλάται η ταξική πάλη, η «τέταρτη» λεγόμενη εξουσία, αντί να ελέγχει τις άλλες τρεις, συμπλέκεται μαζί τους, όπως άλλωστε συμπλέκονται αντί να διακρίνονται μεταξύ τους και οι ίδιες. Κατ’ αντίθεσιν προς τις φιλοσοφικές αποκαλύψεις (τον υλιστικό ορθολογισμό αλλά και τις μεταφυσικές υποθέσεις), κατ’ αντίθεσιν επίσης προς τις ηθικές υπαγορεύσεις των θρησκειών και το αίσθημα δικαιοσύνης των ανθρώπων, όσον «προοδεύει» η ανθρωπότητα τόσον και πιο ολοκληρωτικές γίνονται οι δομές της εξουσίας που τη διέπουν.
Οι αστικές επαναστάσεις άφησαν πίσω τους αστικά καθεστώτα που έφθασαν σήμερα, δύο και τρεις αιώνες μετά, να μη χρειάζονται πλέον τις αστικές δημοκρατίες. Η μία και μόνη εργατική επανάσταση εξέπνευσε μέσα στην εντροπία που της προκάλεσε η αποβλάκωσή της απ’ τον κομφορμισμό της. Κι έτσι σήμερα περισσότερο παρά ποτέ το αρχαιότατο πρόταγμα, αίτημα και ιδανικό, της «απελευθέρωσης του ανθρώπου απ’ τον άνθρωπο» είναι πιο αναγκαίο απ’ οτιδήποτε άλλο.