Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020

Ανώνυμος ο Έλλην - Ελληνική Νομαρχία

Ο, παρά τις συστηματικές προσπάθειες της ιστορικής και φιλολογικής έρευνας, άγνωστος συγγραφέας του επαναστατικού και αντι-τυραννικού κειμένου «Ελληνική Νομαρχία».

Το εθνεγερτικό κείμενο «Ελληνική Νομαρχία Ήτοι Λόγος Περί Ελευθερίας» συντάχθηκε και κυκλοφόρησε σε 266 σελίδες 16ου σχήματος (13,7 Χ 9,9 εκατοστά) στην Ιταλία (ίσως στο Λιβόρνο ή την Μπολώνια ή την Παβία) το έτος 1806, με στόχο την εθνική αφύπνιση των Ελλήνων και αντίτυπά του διοχετεύθηκαν κρυφά στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα. Το πρώτο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στον μόλις προ 8ετίας μαρτυρήσαντα Ρήγα Φεραίο Βελεστινλή (1757 - 1798), εξυμνεί την «ιερά Ελευθερία» με επίκληση των αρχαίων προγονικών ψυχών («Εσείς, ω αθάνατοι ψυχαί των ελευθέρων προγόνων μου! ενδυναμώσατε τώρα τον ζήλον μου με τα ηρωικά σας εντάλματα, δια να εκφράσω καθώς πρέπει τα της ελευθερίας κάλλη εις τους απογόνους σας») και καταγγέλλει την τυραννία, την πολύμορφη εξαθλίωση των υπόδουλων Ελλήνων, την κοινωνική ανισότητα, τους προύχοντες και την Εκκλησία. Στην αφιέρωση προς τον Ρήγα, ο Έλλην Ανώνυμος, που παρουσιάζεται ως συνεχιστής του εθνεγερτικού έργου, χρησιμοποιεί τον στίχο του Βιργιλίου «exoriare aliquis nostris ex ossibus ultor», τον οποίο μεταφράζει «αναφανήναι τις εκ των οστέων ημών έκδικος», δηλαδή «και ας αναφανεί κάποιος εκδικητής μέσα από τα οστά μας».

Από πού ήρθε ο κορονοϊός, και πού θα μας πάει;

«Οπραγματικός κίνδυνος της κάθε νέας επιδημίας είναι η αποτυχία ή, καλύτερα, η σκόπιμη άρνηση να καταλάβουμε ότι ο Covid-19 (και ο κάθε αντίστοιχος ιός) δεν είναι ένα μεμονωμένο συμβάν», αναφέρει σε συνέντευξή του ο επιδημιολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Big Farms Make Big Flu» (μτφ. «Οι μεγάλες φάρμες φτιάχνουν τη μεγάλη γρίπη»), Ρομπ Γουάλας. 

Όπως τονίζει ο Γουάλας, «η ολοένα αυξανόμενη εμφάνιση τέτοιων ιών συνδέεται στενά με την παραγωγή τροφίμων και την κερδοφορία των πολυεθνικών του τομέα. Όποιος θέλει να καταλάβει γιατί οι ιοί γίνονται όλο και πιο επικίνδυνοι πρέπει να ερευνήσει το βιομηχανικό αγροτικό μοντέλο και ιδίως την κτηνοτροφία. Προς το παρόν, ελάχιστες κυβερνήσεις, και ελάχιστοι επιστήμονες, μοιάζουν αποφασισμένοι να το κάνουν. Μάλλον το αντίθετο». 

Σημειώνει δε, ότι «όταν εμφανίζεται μια νέα επιδημία, οι κυβερνήσεις, τα ΜΜΕ, ακόμα και το μεγαλύτερο μέρος του ιατρικού κατεστημένου, εστιάζουν στην έκτακτη κατάσταση που έχουν μπροστά τους και αδιαφορούν για τις δομικές αιτίες που οδηγούν τόσο πολλούς περιθωριακούς παθογόνους παράγοντες στην ξαφνική παγκόσμια διασημότητα, τον ένα μετά τον άλλον».

Ακολουθεί η συνέντευξη με τον Ρομπ Γουάλας
Πόσο επικίνδυνος είναι ο νέος κορονοϊός;

1821: Ποιοι «όλοι μαζί», βρε ζαγάρια;


«Ό,τι ξέρουμε για το 1821 μοιάζει με αντεστραμμένο είδωλο στον καθρέφτη. Υπάρχουν δύο ‘21, αυτό των αρχόντων, των Φαναριωτών και της επίσημης διπλωματίας και αυτό του λαού και των προοδευτικών ανθρώπων όλου του κόσμου…» (Δ. Φωτιάδης, από την ιστορική μονογραφία «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ»)

Πώς γίνεται η Καλαμάτα να έχει απελευθερωθεί από τον τουρκικό ζυγό στις 23 Μάρτη του 1821, αλλά να γιορτάζουμε την έναρξη της Επανάστασης στις 25 Μάρτη; 

Η απάντηση είναι απλή: Έπρεπε ο ξεσηκωμός να εγκιβωτιστεί σε ένα σχήμα που θα εξυπηρετούσε τους επί τουρκοκρατίας εξουσιαστές του λαού που παρέμειναν τέτοιοι και μετά την Επανάσταση. Ανάμεσά τους οι σεβάσμιοι δεσποτάδες της εποχής. Και δεν μιλάμε για το τμήμα του κλήρου που συμμετείχε με συνέπεια και από την πρώτη στιγμή στον αγώνα, αλλά για κείνους τους “ταλαντευόμενους” της ιεραρχίας που σύρθηκαν να πάρουν μέρος και κυρίως εκείνους που τοποθετήθηκαν με αφοριστικό και αντεπαναστατικό μένος κατά της Επανάστασης. Κι αφού οι τελευταίοι δεν είχαν να επιστρατεύσουν τίποτα άλλο για να οικειοποιηθούν την Επανάσταση, επιστράτευσαν την Παναγία.

Ήταν 17 ολόκληρα χρόνια μετά την Επανάσταση, με διάταγμα του 1838, που ως εθνική γιορτή ορίστηκε η μέρα του Ευαγγελισμού ώστε το ιερατείο να καμώνεται ότι ευλόγησε τον ξεσηκωμό…