Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018

Τεράστια νίκη για τον Πελετίδη: Υπόγεια η νέα γραμμή του τραίνου – Ανοίγει η Πάτρα προς τη θάλασσα...

 
Την ικανοποίηση του δήμου Πατρέων και της τοπικής κοινωνίας, προκάλεσαν οι εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων, από το Ρίο, έως την περιοχή του Αγίου Διονυσίου της Πάτρας, κάτι που αποτελούσε αίτημα τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και των κατοίκων.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών κατά την διάρκεια συνάντησης στο δημαρχείο της πόλης, «μετά την μελέτη που έγινε από την ΕΡΓΟΣΕ μπορεί να υλοποιηθεί τεχνικά το έργο της πλήρους υπογειοποίησης της γραμμής από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο, δηλαδή σε μήκος 6,5 χιλιομέτρων».
Όσον αφορά την χρηματοδότηση του έργου, είπε ότι «έπειτα από διαπραγματεύσεις με τα αρμόδια όργανα της ευρωπαϊκής επιτροπής βρήκαμε τα απαραίτητα κονδύλια, δηλαδή 45 εκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται πρόσθετα για αυτό το έργο».
Επίσης, σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη, «περί τα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να έχουμε την προκήρυξη του διαγωνισμού για την υλοποίηση αυτού του έργου».

Η εξέγερση των καπνεργατών της Καβάλας 1924

Τουλάχιστον δυο νεκροί, δεκάδες τραυματίες και μια πόλη φρουρούμενη από στρατό και χωροφυλακή ήταν το αποτέλεσμα της εξέγερσης των καπνεργατών κατά μεγαλεμπόρου που έσπασε την απαγόρευση εξαγωγής ανεπεξέργαστου καπνού, που είχε πετύχει με τους αγώνες του το καπνεργατικό κίνημα λίγα χρόνια πριν.


Σαν σήμερα, στις 10 Νοέμβρη 1924 σημειώθηκε η πρώτη μεγάλη εξέγερση των καπνεργατών της Καβάλας, ενάντια στην πρόθεση τοπικού εμπόρου να παρακάμψει την απαγόρευση εξαγωγής ανεπεξέργαστου καπνού. Στη διάρκεια της διαδήλωσης έχασαν τη ζωή τους μια καπνεργάτρια κι ένας αξιωματικός της χωροφυλακής. Η Καβάλα διέθετε εκείνη την εποχή 160 περίπου καπνομάγαζα, που αποτελούσαν τη βασική πηγή εισοδήματος των κατοίκων τους, πολλοί εξ αυτών μετά το 1922 προσφυγικής καταγωγής. Οι καπνεργάτες της Καβάλας, αλλά και άλλων πόλεων της Βόρειας Ελλάδας, ήταν από τους πρώτους κλάδους που οργανώθηκαν συνδικαλιστικά, διαθέτοντας σωματείο από τις αρχές της δεκαετίας του 1910, το οποίο από το 1913 βρισκόταν σε επαφή με τη Φεντερασιόν της Θεσσαλονίκης, επαφή που συνέβαλε στην προκήρυξη της πρώτης παμμακεδονικής απεργίας καπνεργατών το 1914.

Νέα ποιότητα απέκτησαν οι καπνεργατικοί αγώνες με την ίδρυση της ΓΣΕΕ και του ΣΕΚΕ, με τα εν λόγω σωματεία να αποτελούν ραχοκοκκαλιά του αναδυόμενου ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος στη χώρα μας. Έτσι, το 1919 πραγματοποιήθηκε η πρώτη πανελλαδική απεργία στον κλάδο, με κύριο αίτημα την απαγόρευση εξαγωγής ανεπεξέργαστου καπνού.