Συζήτηση για σινεμά και πολιτική με τον σκηνοθέτη Ρομέν Γαβρά στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Ο 32χρονος γιος του Κώστα Γαβρά μίλησε χθες (με ελεύθερη είσοδο) στη Στέγη, στα πλαίσια του προγράμματος «Ελεύθεροι σκοπευτές», με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Γιώργο Αρχιμανδρίτη για το σινεμά, τη μουσική, το Διαδίκτυο, τη βία, τη διαφορετικότητα. Και ένα άλλον τρόπο προσέγγισης της πολιτικής. Υστερα από σχεδόν δυόμισι ώρες, ο Ρομέν έκλεισε τη συζήτηση λέγοντας ότι μόνο μια φορά πήγε να ψηφίσει, στα 18 του, κι αυτό γιατί του το επέβαλε η οικογένειά του. Και πάλι όμως, ζωγραφιές έκανε πάνω στο ψηφοδέλτιο. Αν κάποτε μια τέτοια δήλωση κρινόταν ως απολιτίκ, χθες το κοινό της Στέγης μάλλον ως πολιτική θέση την εξέλαβε.
Ο νεαρός σκηνοθέτης των ανατρεπτικών αλλά βραβευμένων βιντεοκλίπ, υπερπαραγωγών διαφημίσεων, καθώς και μιας ταινίας («Notre jour viendra») που, όπως μας είπε, στις ΗΠΑ τη χαρακτήρισαν «πολιτισμικό AIDS», ομολόγησε ότι μια σκηνή που τον έχει σημαδέψει είναι αυτή του μαστιγώματος από την «Ωραία της Ημέρας» του Μπουνιουέλ. «Τότε κατάλαβα τι σήμαινε πραγματικά πρωτοπορία και πως εκείνη η γενιά έκανε πράγματα που δεν θα τολμούσα να κάνω εγώ», είπε.
Ομολόγησε ότι η σκηνοθετική ματιά του έχει επηρεαστεί και από τον Κουροσάβα, αλλά ίσως και από κάποια διαφήμιση για χαρτί τουαλέτας. Κατηγόρησε το σύγχρονο Χόλιγουντ για νεοπουριτανισμό λέγοντας: «Στις δεκαετίες του 1960 και 1970, τότε που σκηνοθέτες και παραγωγοί είχαν πέσει με τα μούτρα στην κοκαΐνη, η ηθική ήταν κάτι το αφηρημένο. Τελικά η κοκαΐνη έκανε καλό στο σινεμά. Γιατί σήμερα βλέπεις μια ταινία στην οποία υποτίθεται ότι ο Μπραντ Πιτ θα σώσει τον κόσμο ενώ δουλεύει στον ΟΗΕ! Μα είναι δυνατόν;».
«Η βία είναι παντού, είναι άποψη», ανέφερε μιλώντας για το θέμα των ημερών. «Και πολύ συχνά "μεταμφιέζεται". Το πρόσφατο μιούζικαλ "Nine" ήταν μια τόσο κακή ταινία που τη θεωρώ αισθητική βία. Και η βία φέρνει βία. Επί δύο μήνες ήθελα να βρω τον σκηνοθέτη και να τον αρπάξω από τον λαιμό».
Παρομοίασε, τέλος, τον σκηνοθέτη γενικά (και τον εαυτό του) με... δικτάτορα: «Είναι σαν πολιτικός που δεν έχει εκλεγεί δημοκρατικά. (...) Μικρός ήθελα να γίνω ή σκηνοθέτης ή δικτάτορας. Δεν έχουν μεγάλες διαφορές. Απλώς, οι δικτάτορες ντύνονται καλύτερα».
Η Μπρίτνεϊ, η Μάιλι...
«Δεν έχει σημασία αν το Ιντερνετ είναι καλό ή κακό. Είναι απλά το μέλλον. Μπορείς να καταπολεμήσεις το μέλλον;» είπε ο Ρομέν Γαβράς αναφερόμενος στο Διαδίκτυο. Και παραδέχθηκε ότι του αρέσει η αμερικανίδα ποπ σταρ Μπρίτνεϊ Σπίαρς. Τουλάχιστον σημειολογικά. «Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η εικονογραφία της. Συμβολίζει την άνοδο και την πτώση της αμερικανικής αυτοκρατορίας... Εντάξει, δεν την ακούω κάθε μέρα. Μόνο τις Παρασκευές... Αντίθετα, όταν είδα τη Μάιλι Σάιρους γυμνή και με τη γλώσσα έξω, νόμιζα ότι μου ψεκάζουν με ΑΙDS τα μάτια».
Ο Ρομέν Γαβράς (δεξιά) με τον Γιώργο Αρχιμανδρίτη στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών
Εξω από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, χθες το βράδυ, λίγο πριν τις 7, είχε μαζευτεί ένα κοινό που ο μέσος όρος ηλικίας του δεν ήταν πολύ πάνω από τα 30. Ενδυματολογικά παρέπεμπαν στα μπαρ της οδού Κολοκοτρώνη και της ευρύτερης περιοχής. Εξάλλου, μετά την εκδήλωση, πολλοί από αυτούς μάλλον εκεί θα πήγαν για να συζητήσουν τα όσα ειπώθηκαν λίγο αργότερα στην Κεντρική Σκηνή από τον σκηνοθέτη Ρομέν Γαβρά.Ο 32χρονος γιος του Κώστα Γαβρά μίλησε χθες (με ελεύθερη είσοδο) στη Στέγη, στα πλαίσια του προγράμματος «Ελεύθεροι σκοπευτές», με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Γιώργο Αρχιμανδρίτη για το σινεμά, τη μουσική, το Διαδίκτυο, τη βία, τη διαφορετικότητα. Και ένα άλλον τρόπο προσέγγισης της πολιτικής. Υστερα από σχεδόν δυόμισι ώρες, ο Ρομέν έκλεισε τη συζήτηση λέγοντας ότι μόνο μια φορά πήγε να ψηφίσει, στα 18 του, κι αυτό γιατί του το επέβαλε η οικογένειά του. Και πάλι όμως, ζωγραφιές έκανε πάνω στο ψηφοδέλτιο. Αν κάποτε μια τέτοια δήλωση κρινόταν ως απολιτίκ, χθες το κοινό της Στέγης μάλλον ως πολιτική θέση την εξέλαβε.
Ο νεαρός σκηνοθέτης των ανατρεπτικών αλλά βραβευμένων βιντεοκλίπ, υπερπαραγωγών διαφημίσεων, καθώς και μιας ταινίας («Notre jour viendra») που, όπως μας είπε, στις ΗΠΑ τη χαρακτήρισαν «πολιτισμικό AIDS», ομολόγησε ότι μια σκηνή που τον έχει σημαδέψει είναι αυτή του μαστιγώματος από την «Ωραία της Ημέρας» του Μπουνιουέλ. «Τότε κατάλαβα τι σήμαινε πραγματικά πρωτοπορία και πως εκείνη η γενιά έκανε πράγματα που δεν θα τολμούσα να κάνω εγώ», είπε.
Ομολόγησε ότι η σκηνοθετική ματιά του έχει επηρεαστεί και από τον Κουροσάβα, αλλά ίσως και από κάποια διαφήμιση για χαρτί τουαλέτας. Κατηγόρησε το σύγχρονο Χόλιγουντ για νεοπουριτανισμό λέγοντας: «Στις δεκαετίες του 1960 και 1970, τότε που σκηνοθέτες και παραγωγοί είχαν πέσει με τα μούτρα στην κοκαΐνη, η ηθική ήταν κάτι το αφηρημένο. Τελικά η κοκαΐνη έκανε καλό στο σινεμά. Γιατί σήμερα βλέπεις μια ταινία στην οποία υποτίθεται ότι ο Μπραντ Πιτ θα σώσει τον κόσμο ενώ δουλεύει στον ΟΗΕ! Μα είναι δυνατόν;».
«Η βία είναι παντού, είναι άποψη», ανέφερε μιλώντας για το θέμα των ημερών. «Και πολύ συχνά "μεταμφιέζεται". Το πρόσφατο μιούζικαλ "Nine" ήταν μια τόσο κακή ταινία που τη θεωρώ αισθητική βία. Και η βία φέρνει βία. Επί δύο μήνες ήθελα να βρω τον σκηνοθέτη και να τον αρπάξω από τον λαιμό».
Παρομοίασε, τέλος, τον σκηνοθέτη γενικά (και τον εαυτό του) με... δικτάτορα: «Είναι σαν πολιτικός που δεν έχει εκλεγεί δημοκρατικά. (...) Μικρός ήθελα να γίνω ή σκηνοθέτης ή δικτάτορας. Δεν έχουν μεγάλες διαφορές. Απλώς, οι δικτάτορες ντύνονται καλύτερα».
Η Μπρίτνεϊ, η Μάιλι...
«Δεν έχει σημασία αν το Ιντερνετ είναι καλό ή κακό. Είναι απλά το μέλλον. Μπορείς να καταπολεμήσεις το μέλλον;» είπε ο Ρομέν Γαβράς αναφερόμενος στο Διαδίκτυο. Και παραδέχθηκε ότι του αρέσει η αμερικανίδα ποπ σταρ Μπρίτνεϊ Σπίαρς. Τουλάχιστον σημειολογικά. «Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η εικονογραφία της. Συμβολίζει την άνοδο και την πτώση της αμερικανικής αυτοκρατορίας... Εντάξει, δεν την ακούω κάθε μέρα. Μόνο τις Παρασκευές... Αντίθετα, όταν είδα τη Μάιλι Σάιρους γυμνή και με τη γλώσσα έξω, νόμιζα ότι μου ψεκάζουν με ΑΙDS τα μάτια».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου