Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013

Συρία: Αντάρτες προτιμούν τον Άσαντ από τους ισλαμιστές

Όλα ξεκίνησαν όταν η Σουάντ Ναουφάλ ήθελε να φορέσει παντελόνια. Κάθε μέρα η 40χρονη δασκάλα, που έχει συνταχθεί με τους αντικυβερνητικούς αντάρτες στην Συρία, έκανε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τα κεντρικά κτίρια του Ισλαμικού Κράτους του Ιράκ και της Ευρύτερης Συρίας (ISIS) στην κρατούμενη από τους αντάρτες πόλη της Ράκα. Διαμαρτυρόταν για τις τακτικές που χρησιμοποιούν μαχητές σχετιζόμενοι με την Αλ Κάιντα στην πόλη της.
Κρατούσε ένα πλακάτ που καλεί να τερματιστεί η αδικία και η καταπίεση. Στην αρχή την αγνοούσαν. Κατόπιν έλεγαν σε όλους τους υπόλοιπους να την αγνοούν. Στην συνέχεια της επιτέθηκαν. Εκείνη παραμένει στην θέση της. «Ένα κορίτσι ολομόναχο αντιμετωπίζει το ισλαμικό κράτος», αναφέρει σε ένα βίντεο που αναρτήθηκε στο Vimeo. «Μιλάτε για κράτος. Είναι περισσότερο μια συμμορία που εκμεταλλεύεται τον τρόμο του κόσμου παρά κράτος», προσθέτει. Παρόλα αυτά η συμμορία έχει κερδίσει δύναμη και όταν το ISIS άρχισε να απειλεί την ζωή της, σύμφωνα με το περιοδικό ΤΙΜΕ, αναγκάστηκε να φύγει στην Τουρκία, όπου κρύφτηκε διερωτώμενη τι θα απογίνει με την συριακή επανάσταση.

Διαβάστε για το συριακό

Σε αυτό τον αγώνα όμως δεν είναι μόνη της. Εκατοντάδες ακτιβιστές βρίσκονται σε απόγνωση καθώς η επανάσταση την οποία ξεκίνησαν για να ανατρέψουν το καταπιεστικό καθεστώς του Σύρου Προέδρου, Μπασάρ Αλ Άσαντ, υπάρχει ο κίνδυνος να οδηγήσει την χώρα τους στα χέρια των εξίσου καταπιεστικών ισλαμιστών εξτρεμιστών, που έχουν ως στόχο να μετατρέψουν την Συρία σε ένα ισλαμικό χαλιφάτο.

Καλύτερα ο Άσαντ

«Όταν η επιλογή έρχεται ανάμεσα στο ISIS και στον Άσαντ, προτιμώ τον Άσαντ», λένε διάφοροι ακτιβιστές στην Ράντα Σλιμ, μια ειδική επί του συριακού στο Ινστιτούτο για την Μέση Ανατολή, με έδρα την Ουάσιγκτον.

Δεν συμμερίζονται, βέβαια, όλοι οι αντάρτες την ίδια ιδεολογία. Οι πιο μαχητικές ομάδες, που αποτελούνται από ξένους τζιχαντιστές – μισθοφόρους που πληρώνονται από ιδιώτες στον Κόλπο ή υποστηρίζονται από την Αλ Κάιντα – κερδίζουν έδαφος. Όσο διογκώνονται, αναγκάζουν σε συρρίκνωση τους ακτιβιστές που οραματίζονταν μια Συρία δομημένη πάνω στα δημοκρατικά ιδεώδη, στην ανεξιθρησκία και στην ελευθερία του λόγου.

Τον Μάρτιο του 2011, η Ναουφαλ συντάχθηκε με τους επαναστάτες στην Συρία. Όταν η Ρέκα κατελήφθη τον Απρίλιο του 2013 από τους αντάρτες ήταν η πρώτη που βγήκε να πανηγυρίσει. Αλλά όταν όμως συνδέθηκε στενότερα με τους αντάρτες διαπίστωσε ότι η Ρέκα είχε καταληφθεί από οπαδούς της Αλ Κάιντα που αμέσως ξεκίνησαν να εφαρμόζουν την παρερμηνευμένη τους εκδοχή του ισλαμικού νόμου.

Η μουσική, η φωτογραφία και το κάπνισμα απαγορεύτηκαν. Οι γυναίκες έλαβαν την εντολή να καλύπτουν τα πρόσωπά τους και να ντύνονται «σεμνά». Η Ναουφάλ παρόλο που φόρεσε ένα μαντίλι γύρω από το κεφάλι της δέχθηκε την έντονη κριτική από τους αντάρτες που διαφωνούσαν με το να φοράει παντελόνια. Όσοι διαφωνούσαν δικάστηκαν και τιμωρήθηκαν σαν αποστάτες. Οι καταδικασμένοι εξαφανίστηκαν, σύμφωνα με το περιοδικό. Η Ναουφάλ άρχισε τότε να αναρωτιέται από τι την απελευθέρωσαν. Έτσι άρχισε τις διαμαρτυρίες της ενάντια στο ISIS.

«Εγώ δεν ρωτώ γιατί ντύνονται με τον αφγανικό τρόπο», αναφέρει σε ένα από τα βίντεό της στο Vimeo, σχολιάζοντας τα μαντήλια που φορούν οι αντάρτες στα πρόσωπά τους. «Αλλά πως γίνεται το παντελόνι να είναι αμαρτία και να μην είναι η μάσκα; Απαγάγουν, κλέβουν, συλλαμβάνουν. Και κανείς δεν μπορεί να φέρει αντίρρηση για το οτιδήποτε καθώς δεν ξέρουμε ποιοι είναι». 

Από το κρησφύγετο της στην Τουρκία είπε στο κανάλι Al Arabiya ότι «στεκόμουν απέναντι σε όλες αυτές τις ασυδοσίες του ISIS. Η συμπεριφορά του δεν διέφερε από αυτή του καθεστώτος».

Το γεγονός ότι είναι γυναίκα την προστάτεψε για λίγο καιρό. Αντίθετα πολλοί ήταν εκείνοι οι άντρες ακτιβιστές που δικάστηκαν από το ISIS και φυλακίστηκαν, απήχθησαν, βασανίστηκαν ή εξαφανίστηκαν. Οι διαφωνίες με τους αντάρτες οδήγησε πολλούς ακτιβιστές στην εξορία, ενώ άλλοι απλά άφησαν το όνειρο της επανάστασης. Την ίδια στιγμή υπάρχει και εκείνη η ομάδα που αντιμετωπίζει το όλο θέμα σκεπτικά.

Οι φιλειρηνιστές είχαν δίκιο

Όπως η Ναουφάλ, έτσι και ο 29χρονος Αμπού Σαμίρ, από το Τατρούς, ήταν υπέρμαχος της καθαίρεσης του Άσαντ. Τώρα εκτιμά πως ήταν ένας λάθος.«Οπλίζοντας τους αντάρτες», δηλώνει χρησιμοποιώντας αυτό το ψευδώνυμο στο ΤΙΜΕ, «ήταν σαν να παρακαλούμε να οπλιστεί η νέα γενιά των σεχταριστών δικτατόρων». Όταν ξεκίνησε η επανάσταση τόσο ο ίδιος όσο και οι συμμαχητές του χαρακτήριζαν τους φιλειρηνικούς διαδηλωτές ως «δειλούς», θεωρώντας ότι η προσπάθειά τους να προκαλέσουν την αλλαγή δεν ήταν αρκετή. «Φαίνεται πως είχαν δίκιο. Ο οπλισμός των επαναστατών έφερε το ISIS στην Συρία», δηλώνει πλέον. Ακόμη πιστεύει ότι ο Άσαντ κατέστρεψε την Συρία , αλλά φοβάται πλέον ότι η καθαίρεσή του θα φέρει κάτι χειρότερο. «Ο μόνος τρόπος να φύγει πια ο Άσαντ, είναι να οπλιστούν οι ισλαμικές ομάδες, που είναι χειρότερες από το καθεστώς του», λέει.

Ως πρώην μαχητής της επανάστασης δεν μπορεί να δεχθεί ότι η μόνο λύση είναι ο συμβιβασμός, αλλά δεν βλέπει άλλη εναλλακτική. Οι συνομιλίες στην Γενεύη, που θα αρχίσουν πάλι τον Ιανουάριο του 2014, του δίνουν μια ελπίδα. «Ο Άσαντ είναι εγκληματίας και πρέπει να φύγει από την εξουσία. Όμως, οι Σύροι της αντιπολίτευσης και ο Απελευθερωτικός Στρατός θα πρέπει να διαπραγματευτούν με το καθεστώς και να αποδεχθούν μια λύση που θα οδηγήσει στον σχηματισμό κυβέρνησης συνεργίας μεταξύ των δυο», δηλώνει και συμπληρώνει πως «κάτι τέτοιο δεν είναι δημοφιλές αλλά είναι σίγουρα πρακτικό. Χωρίς μια τέτοια εξέλιξη όλη η χώρα θα καταστραφεί». 

Η Ναουφάλ, δηλώνει ότι ακόμη και αν το ISIS την οδήγησε σε εξορία, δεν θα συμβιβαστεί με το καθεστώς για να το νικήσει. «Δεν πολεμάς την αδικία με μεγαλύτερη αδικία. Το ISIS ανοίγει μια τρύπα στο σώμα της επανάστασης για να εισάγει μέσα τις αρρώστιες που θα βλάψουν τον λαό και κανέναν άλλο. Προχωράμε μπροστά μέχρι να ρίξουμε το καθεστώς και μαζί του – θεού θέλοντος – το ISIS».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου