Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

Η αυγή του ελληνικού 20ού αιώνα στο Μουσείο Μπενάκη



Λίγες ημέρες μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης σκάφη του ελληνικού στόλου αποβίβασαν στρατιωτικά τμήματα στο Άγιο Όρος. Εδώ στρατιώτες και μοναχοί στην Κερασιά. Αγιορείτικη Φωτοθήκη
Παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Κ. Τζαβάρα εγκαινιάστηκε χθες το απόγευμα, στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη μια σημαντική έκθεση φωτογραφιών και τεκμηρίων αφιερωμένη στην εκατονταετηρίδα των Βαλκανικών πολέμων 1912-1913, την "αυγή του ελληνικού 20ού αιώνα", όπως χαρακτηριστικά τιτλοφορείται.
Παρουσιάζοντας την έκθεση, ο διευθυντής του μουσείου Άγγελος Δεληβορριάς υπογράμμισε τις προσπάθειες που έγιναν ώστε να μην παρέλθει άπρακτη αυτή η πολύ σημαντική επέτειος, ενώ εκ μέρους του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», του έτερου (μαζί με τον Δήμο Θεσσαλονίκης) των συνδιοργανωτών, ο διευθυντής του Νίκος Παπαδάκης, αφού τόνισε ότι η κρίση δεν πρέπει να αποβεί εις βάρος της ιστορικής μνήμης και του πολιτισμού, σημείωσε ότι η δεκαετία 1912-1922 ταυτίζεται με το όνομα του Ε. Βενιζέλου, καθώς η Ελλάδα διπλασιάστηκε και μάλιστα, όπως υπογράμμισε, παρά τη θέληση των μεγάλων δυνάμεων της εποχής.


Μιλώντας αναλυτικά για την έκθεση, ο υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του μουσείου, ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος, σημείωσε ότι πρόκειται για μια ευσύνοπτη εκθεσιακή αφήγηση μακριά από εθνικιστικά στερεότυπα, που επιδιώκει να δημιουργήσει μια σχέση οικειότητας με τον θεατή, η οποία παρουσιάζει την πρώτη πολεμική δεκαετία της Ελλάδας.

Στις δεκαεννέα ενότητες της έκθεσης, που επιμελήθηκε ο ίδιος μαζί με την ιστορικό Μαρία Δημητριάδου, αναδεικνύονται μέσα από άγνωστα, ως επί το πλείστον, φωτογραφικά τεκμήρια η πολεμική προετοιμασία του ελληνικού στρατού, ο εθελοντισμός των εκτός συνόρων Ελλήνων (αλλά και Ιταλών γαριβαλδινών), τα πολεμικά γεγονότα και τα θέατρα των επιχειρήσεων, η οικονομική ανάπτυξη της περιόδου, αλλά και η εισαγωγή στοιχείων τεχνολογικού εκσυγχρονισμού μέσω των νέων πολεμικών μέσων, όπως η αεροπορία. Επίσης, παρουσιάζονται η είσοδος και η υποδοχή του ελληνικού στρατού σε πόλεις και χωριά, η φροντίδα των τραυματιών, η τύχη των προσφύγων, που αποτέλεσαν ένα καινούργιο στοιχείο του πολέμου, η καθημερινότητα των στρατιωτών, η πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας και, τέλος, η συνθήκη ειρήνης του Βουκουρεστίου με την οποία αλλάζει η εδαφική πραγματικότητα της χώρας. Μια ειδική ενότητα αφορά τη Θεσσαλονίκη την ένταξή της στο ελληνικό κράτος, ενώ τέλος, στην έκθεση δεσπόζουν με τρόπο εντυπωσιακό, που όμως διόλου δεν στοχεύει στην εύκολη συγκίνηση, φωτογραφίες πεσόντων, τις οποίες οι ίδιοι έβγαζαν όταν πήγαιναν να πολεμήσουν και, μετά τον θάνατό τους, οι αρχές τις επέστρεφαν στους οικείους τους συνοδευόμενες από ένα πιστοποιητικό "τύπου Β", που ανέφερε τα μέρη όπου υπηρέτησαν. Πρόκειται για συλλογή που αγοράστηκε από παλαιοπωλείο στη Χίο και δωρήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη.

Η έκθεση, που θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 10 Φεβρουαρίου, παρουσιάζεται, επίσης, το ντοκιμαντέρ Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα: Εικόνες Βαλκανικών Πολέμων (1994) του Λάκη Παπαστάθη, ενώ τη μουσική επένδυση επιμελήθηκε ο Βύρων Φιδετζής.
http://www.avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου