Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Γ. Πούλου: Ποια οφέλη προσδοκά η κυβέρνηση της ΝΔ με την επιστολική ψήφο στις Ευρωεκλογές;


Στην ομιλία μου στην Ολομέλεια της Βουλής, ως εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τόνισα αρχικά ότι η κυβέρνηση αδιαφορεί ουσιαστικά για τη συνεννόηση και τη συναίνεση, και νομοθετεί με μοναδικό γνώμονα το στενό κομματικό συμφέρον της, ακόμη και με την υφαρπαγή εδρών. Η αλλαγή του εκλογικού νόμου δεν αφορά μόνο μία κυβέρνηση, αλλά το σύνολο του πολιτικού συστήματος.

Ισχυρίζεται ότι το νομοσχέδιο εναρμονίζει δήθεν τη χώρα με τον ευρωπαϊκό κανόνα, αλλά δεν λαμβάνει υπόψη ούτε τις συστάσεις των διεθνών οργανισμών, ούτε και την πρακτική της συντριπτικής πλειοψηφίας των κρατών της Ευρώπης που δεν εφαρμόζουν την επιστολική ψήφο, επειδή υπάρχουν ζητήματα διαβλητότητας της διαδικασίας.

Η δυνατότητα της επιστολικής ψήφου που προβλέπει το Σύνταγμά μας, σημαίνει ότι αυτή δεν είναι ένα εξ ορισμού διαβλητό μέσο, αλλά ούτε και μπορεί να εξελιχθεί σε κανόνα. Η αυτοπρόσωπη παρουσία στα εκλογικά τμήματα είναι ο μοναδικός τρόπος που διασφαλίζει τις συνταγματικές προϋποθέσεις της ψήφου, ως ελεύθερης έκφρασης της λαϊκής βούλησης. Άρα, η επέκταση της επιστολικής ψήφου σε όλους ανεξαίρετα τους εκλογείς εντός Επικρατείας εγείρει και σοβαρά θέματα αντισυνταγματικότητας.

Την εποχή της ψηφιακής διακυβέρνησης και της τεχνητής νοημοσύνης, η επιστολική ψήφος αποτελεί αναχρονισμό. Με εκτεταμένη γραφειοκρατική διαδικασία, αδιαφανείς απευθείας αναθέσεις, και μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και κλιματικό αποτύπωμα, αλλά και με μία καμπάνια «πετσωμένης» ενημέρωσης ύψους 5 εκ. ευρώ…

Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που κατατέθηκαν και ως Τροπολογίες, περιλαμβάνουν τον ηλεκτρονικό εκλογικό κατάλογο για τους εντός Επικρατείας εκλογείς, την επιστολική ψήφο για τους εκτός Επικρατείας και τις ευάλωτες κατηγορίες του πληθυσμού (ανάπηρους, ασθενείς, ηλικιωμένους), τη δημιουργία Ανεξάρτητης εκλογικής Αρχής, καθώς και βελτιώσεις 8 άρθρων του νομοσχεδίου, που προλαμβάνουν νέα προβλήματα.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
συζητούμε σήμερα στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ με τίτλο «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις»…
Κατά την επεξεργασία του στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, αναδείξαμε επί της αρχής ζητήματα που άπτονται των προβλέψεων του Συντάγματος, αλλά και διατυπώσαμε συγκεκριμένες παρατηρήσεις αναλυτικά για τα επιμέρους άρθρα του.
Στο πλαίσιο αυτής της επεξεργασίας, καταθέσαμε τρείς Τροπολογίες, για τις οποίες θα αναφερθώ στη διάρκεια της ομιλίας μου.
Αποδείξατε, κύριοι υπουργοί, ότι εξ αρχής δεν είχατε καμία πρόθεση να συζητήσετε ουσιαστικά με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, σε κλίμα συνεννόησης και συναίνεσης, για ένα κορυφαίο θέμα που αφορά στην ίδια την λειτουργία της δημοκρατίας μας.
Περιοριστήκατε σε τυπικές ενημερώσεις των κομμάτων, αφού δεν απαντήσατε στις εύλογες ερωτήσεις μας, και για αυτό άλλωστε τις χαρακτηρίσαμε προσχηματικές.
Επίσης, η διαβούλευση πραγματοποιήθηκε μέσα στα γνωστά στενά χρονικά περιθώρια, όπως συνηθίζετε με όλα σχεδόν τα νομοσχέδια, και μόνο μετά από τις παρεμβάσεις της Αντιπολίτευσης, δώσατε λίγο περισσότερο χρόνο στην επεξεργασία του.
Ωστόσο, δεν τοποθετηθήκατε επί των παρατηρήσεων και προτάσεών μας, και υποβιβάσατε τη συζήτηση σε διαδικασία «παράλληλων μονολόγων», αξιοποιώντας όμως επικοινωνιακά την επί της αρχής συναίνεσή μας.
Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι για μία ακόμη φορά, νομοθετείτε μονομερώς, με γνώμονα τον κομματικό σας σχεδιασμό και συμφέρον, αν και το θέμα δεν αφορά μόνο την κυβέρνησή σας, αλλά όλο το πολιτικό σύστημα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οφείλουμε από αυτό εδώ το βήμα, να ενημερώσουμε τους Έλληνες πολίτες για το τι ακριβώς προβλέπει το νομοσχέδιο, ποιοι είναι οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης, και ποιες είναι οι δικές μας θέσεις.
Συνοπτικά, προβλέπεται η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου, ως μοναδικού τρόπου ψηφοφορίας για τους εκτός Επικρατείας εκλογείς, αλλά και ως προσωπική επιλογή για όλους τους εντός Επικρατείας, μέσω μίας συγκεκριμένης διαδικασίας. Επίσης, προβλέπεται νέος τρόπος κατανομής των εδρών και εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων.
Ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι ενισχύει και διευκολύνει τη συμμετοχή των πολιτών στις εκλογές, και κυρίως των συνανθρώπων μας με χαρακτηριστικά ευαλωτότητας, και ότι θα περιορίσει την ολοένα αυξανόμενη αποχή από τις εκλογικές διαδικασίες...
Επίσης, υποστηρίζει ότι νομοθετεί την επιστολική ψήφο στο πλαίσιο της δήθεν εναρμόνισης της χώρας μας με τον Ευρωπαϊκό κανόνα.
Ωστόσο, όπως αναφέραμε και στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, δεν λαμβάνει υπόψη της τις συστάσεις τριών Διεθνών Οργανισμών, που προτείνουν να λαμβάνονται μέτρα για τη διασφάλιση της μυστικότητας της Ψηφοφορίας και την αποφυγή χειραγώγησης της ψήφου.
Της Επιτροπής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΗΕ, του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη, του ΟΑΣΕ, καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου, δηλαδή της Επιτροπής Βενετίας του Συμβουλίου της Ευρώπης, τις οποίες καταθέτω στα πρακτικά.
Χαρακτηριστικά στον «Κώδικα καλής πρακτικής» της Επιτροπής Βενετίας αναφέρεται ότι:
«Οι ψηφοφόροι πρέπει πάντα να έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν σε ένα εκλογικό τμήμα. Άλλα μέσα ψηφοφορίας γίνονται αποδεκτά υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις: Η επιστολική ψήφος πρέπει να επιτρέπεται μόνο όταν η ταχυδρομική υπηρεσία είναι ασφαλής και αξιόπιστη. Το δικαίωμα επιστολικής ψήφου μπορεί να περιορίζεται σε άτομα που νοσηλεύονται ή σε φυλακισμένους ή σε άτομα με μειωμένη κινητικότητα ή σε εκλογείς που διαμένουν στο εξωτερικό».
Επίσης: «Η ψηφοφορία πρέπει να είναι ατομική. Οικογενειακή ψήφος και οποιαδήποτε άλλη μορφή ελέγχου από έναν ψηφοφόρο επί της ψήφου άλλου ψηφοφόρου πρέπει να απαγορεύεται».
Τηρεί, λοιπόν, η κυβέρνηση με το παρόν νομοσχέδιο αυτές τις συστάσεις; Δεν τις τηρεί!
Επίσης, η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η επιστολική ψήφος είναι ο κανόνας για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος στην Ευρώπη, χωρίς προϋποθέσεις και περιορισμούς για τους εκλογείς.
Ας δούμε, όμως, με στοιχεία τι ακριβώς συμβαίνει…
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Ινστιτούτου για τη Δημοκρατία και την Εκλογική Συνδρομή (IDEA), για τους εκτός Επικρατείας εκλογείς, από τα 48 κράτη, τα 24 δεν έχουν υιοθετήσει την επιστολική ψήφο, 15 την έχουν υιοθετήσει συμπληρωματικά, μαζί με άλλες μεθόδους, ενώ μόνον 9 την έχουν υιοθετήσει ως μοναδικό μέσο ψηφοφορίας.
Για τους εντός Επικρατείας εκλογείς, από τα 48 κράτη της Ευρώπης, τα 35 δεν έχουν υιοθετήσει την επιστολική ψήφο, 6 κράτη την έχουν υιοθετήσει για ειδικές περιπτώσεις, και μόνο 7 την έχουν υιοθετήσει χωρίς περιορισμούς.
Καταθέτω τους σχετικούς πίνακες στα πρακτικά…
Τι αποδεικνύεται, λοιπόν, από τα παραπάνω;
Ότι η επιστολική ψήφος δεν αποτελεί την κυρίαρχη ευρωπαϊκή πρακτική, αλλά και ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός, για τα προβλήματα διαβλητότητας της διαδικασίας στις χώρες που εφαρμόζεται.
Ας δούμε, όμως, τώρα αν τηρούνται και οι επιταγές του Συντάγματός μας...
Το Σύνταγμα στο άρθρο 51, στην 4η παράγραφο, προβλέπει τη δυνατότητα εφαρμογής της επιστολικής ψήφου για τους εκτός Επικρατείας εκλογείς.
Ως «θετική κάμψη» των αρχών της αμεσότητας και της μυστικότητας, και ως καθεστώς εξαίρεσης, για να διευκολύνει τους εκτός Επικρατείας εκλογείς.
Επομένως, η επιστολική ψήφος είναι ένα μέσο ψηφοφορίας το οποίο δεν μπορεί να θεωρηθεί εξ ορισμού ως διαβλητό, αλλά δεν μπορεί επίσης να εξελιχθεί σε κανόνα…
Η αυτοπρόσωπη παρουσία στα εκλογικά τμήματα είναι ο μοναδικός τρόπος που διασφαλίζει στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τις συνταγματικές προϋποθέσεις της ψήφου, ως ελεύθερης έκφρασης της λαϊκής βούλησης.
Δηλαδή, την καθολικότητα, την αμεσότητα, την μυστικότητα, την υποχρεωτικότητα και την ισότητα.
Άρα, η επέκταση της επιστολικής ψήφου σε όλους ανεξαίρετα τους εκλογείς εντός Επικρατείας εγείρει θέματα αντισυνταγματικότητας.
Ενώ η περιορισμένη επέκτασή της σε ανθρώπους που αποδεδειγμένα έχουν χαρακτηριστικά ευαλωτότητας, μπορεί να θεωρηθεί να ενταχθεί στο καθεστώς της δόκιμης και αποδεκτής θεσμικής κάμψης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
αναρωτιέμαι αν, στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης, της Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της Τεχνητής Νοημοσύνης, η επιστολική ψήφος με τη διαδικασία που προτείνει η κυβέρνηση, αποτελεί εκσυγχρονισμό ή αναχρονισμό;
Και ενώ η διαδικασία ξεκινά με την εγγραφή σε μία Ψηφιακή Πύλη, συνεχίζεται με μία απερίγραπτη γραφειοκρατική διαδικασία, που βέβαια εμπεριέχει τις γνωστές μας, αδιαφανείς απευθείας αναθέσεις, με μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και μεγάλο κλιματικό αποτύπωμα, αφού τόνοι χαρτιού θα χρησιμοποιηθούν στους φακέλους.
Επιπλέον, οι ιδιωτικές εταιρίες ταχυμεταφορών και ταχυδρομείων υποκαθιστούν την τρίτη έμπιστη οντότητα, που θα έπρεπε να είναι μόνο μία δημόσια ή δικαστική αρχή!
Ανησυχούμε σοβαρά για την κατάληξη αυτής της προτεινόμενης από την κυβέρνηση, διαδικασίας…
Και ως προς την ουσία της, δηλαδή την αδιάβλητη εκλογική διαδικασία, αλλά και ως προς πρακτική πλευρά της, δηλαδή την επιτυχή ολοκλήρωση του σχεδιασμού.
Προσπαθήσαμε με τις παρεμβάσεις μας στην Επιτροπή να βελτιώσουμε πολλά επιμέρους προβλήματα και παραλείψεις.
Προτείναμε, και καταθέσαμε μάλιστα σχετική τροπολογία, τον ηλεκτρονικό εκλογικό κατάλογο, ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει όλους τους εκλογείς εντός Επικρατείας, ειδικά στην περίπτωση των Ευρωεκλογών, όπου όλη η χώρα αποτελεί μία ενιαία εκλογική περιφέρεια με ενιαίο επίσης ψηφοδέλτιο…
Τους εκλογείς, όπως τους εποχικά εργαζόμενους, τους φοιτητές, τους ταξιδιώτες, και όλους όσοι βρίσκονται μακριά από την περιοχή της μόνιμης κατοικίας τους, την ημέρα των εκλογών
Ταυτόχρονα, ο ηλεκτρονικός εκλογικός κατάλογος διασφαλίζει τις συνταγματικές προϋποθέσεις της ψήφου, αφού ο εκλογέας μπορεί να ψηφίσει παντού όπου θα βρίσκεται, αλλά με αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικό τμήμα…
Η πρότασή μας επίσης, κυρία υπουργέ και κύριε αναπληρωτή υπουργέ, θα μπορούσε να αποτελέσει και ένα μεταβατικό στάδιο για την καθιέρωση της ψηφιακής ψήφου, με ελάχιστο κόστος και μηδενικό κλιματικό αποτύπωμα.
Όμως, δεν την σχολιάσατε καν, σαν να μην την ακούσατε!
Γιατί ο πραγματικός σας στόχος δεν ήταν να καταλήξουμε από κοινού σε κάποια λύση, αλλά να επιβάλλετε τον σχεδιασμό σας με τις απευθείας αναθέσεις μεγάλου δημοσιονομικού κόστους!
Και προς επίρρωση των όσων λέω, καταθέτω στα πρακτικά την απόδειξη της βιασύνης σας…
Να μεριμνήσετε, δηλαδή, και πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο να εξασφαλίσετε 5 εκατ. ευρώ για την καμπάνια ενημέρωσης για την επιστολική ψήφο, τα προσφιλή σας ΜΜΕ…
Το υπουργείο σας έχει μακρά παράδοση, με πρωτεργάτη τον κ. Πέτσα…
Επανέρχομαι στο θέμα της επιστολικής ψήφου για τους εντός Επικρατείας εκλογείς, θέλοντας να αποσαφηνίσω τη θετική θέση μας, και να επαναλάβω την τροπολογία που καταθέσαμε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τάσσεται υπέρ της επιστολικής ψήφου για συγκεκριμένες ομάδες εκλογέων, ανάπηροι, ασθενείς ηλικιωμένοι που αδυνατούν να προσέλθουν σε εκλογικό τμήμα, με αυστηρές προϋποθέσεις και κριτήρια.
Αφού, όμως, η Πολιτεία στο πλαίσιο της συμπερίληψης, εξασφαλίσει όλους τους δυνατούς τρόπους διευκόλυνσης της αυτόνομης άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ανθρώπων με αναπηρία…
Στην κατεύθυνση αυτή καταθέσαμε τη δεύτερη Τροπολογία μας…
Σχετικά με τις ενδιάμεσες φάσεις της διαδικασίας που προβλέπετε στο νομοσχέδιό σας, προτείναμε συγκεκριμένες βελτιώσεις έτσι ώστε να θεραπευτούν οι αδυναμίες αυτές…
Και πάλι όμως δεν τις ακούσατε, αφού δεν κάνατε, κυρία και κύριε Υπουργέ, καμία αναφορά, και τις επαναφέρουμε με Τροπολογία επί των άρθρων 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16 και 17, δηλαδή επί 8 άρθρων…
Περιμένουμε τις αντίστοιχες νομοτεχνικές βελτιώσεις σας, επισημαίνοντας ότι η διαδικασία αυτή μπορεί να εξελιχθεί σε ένα μεγάλο φιάσκο παρατυπιών...
Επίσης, προτείνουμε σύσταση Ανεξάρτητης Εκλογικής Αρχής, όπως έχουν υιοθετήσει τα περισσότερα κράτη σήμερα, με τη συμμετοχή δικαστικών λειτουργών, λειτουργών των Ανεξάρτητων Αρχών, του επιστημονικού κόσμου, πανεπιστημιακών και ερευνητών, της δημόσιας διοίκησης και των πολιτικών κομμάτων…
Στόχος αυτής της θεσμικής καινοτομίας είναι η, ενίσχυση της διαφάνειας, και η διασφάλιση της φερεγγυότητας όλων των διαδικασιών και της χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων…
Τα οποία, επί του παρόντος, διαχειρίζεται ο εκάστοτε Υπουργός Εσωτερικών, και η ιδιωτική εταιρεία «Singular Logic», χωρίς καμία αξιολόγηση και έλεγχο από εξειδικευμένους ανεξάρτητους φορείς…
Με το νομοσχέδιό σας, όμως, προωθείτε αλλαγές και στον τρόπο κατανομής των εδρών στις ευρωεκλογές, που προβλέπεται στον νόμο 4255 του 2014…
Αδιαφορώντας τελείως για τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που, βασισμένη στον «Κώδικα Καλής Πρακτικής επί Εκλογικών Ζητημάτων» της Επιτροπής Βενετίας, καλεί τα κράτη μέλη να μην προβαίνουν σε αλλαγές θεμελιωδών στοιχείων της εκλογικής νομοθεσίας σε λιγότερο από ένα χρόνο πριν από τις εκλογές…
Καταθέτω στα πρακτικά το σχετικό έγγραφο…
Εσείς όμως, πέντε μήνες πριν τις ευρωεκλογές αλλάζετε τον εκλογικό νόμο, το εκλογικό μέτρο, καθώς και τον τρόπο κατανομής των εδρών στην «τρίτη κατανομή»…
Στόχος σας, να ευνοηθεί η ΝΔ, εφόσον έρθει πρώτη στις εκλογές, σε βάρος των μικρότερων κομμάτων…
Αφού, μικραίνοντας το εκλογικό μέτρο, υπολογίζετε να πάρετε περισσότερες έδρες στην Α΄ κατανομή…
Εφαρμόζοντας τα αποτελέσματα του 2019 στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, η Νέα Δημοκρατία κατοχυρώνει 8 έδρες στην Α΄ κατανομή, και 1 έδρα στην Β΄ κατανομή, με το μεγαλύτερο δεκαδικό υπόλοιπο, που ακόμη και στην περίπτωση ίσου δεκαδικού με άλλο μικρότερο κόμμα, την αποδίδει στο κόμμα με τις περισσότερες ψήφους…
Αν υπάρξουν παρόλα αυτά και άλλες αδιάθετες έδρες, και χρειαστεί Γ΄ κατανομή, και πάλι επωφελείται, αφού η έδρα αποδίδεται και πάλι στο κόμμα με τις περισσότερες ψήφους...
Αναφορικά με την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων, έγινε εκτενής αναφορά από την αντιπολίτευση, και φυσικά δεν απαντήσατε, γιατί επί 5 χρόνια δεν προβήκατε σε καμία εκκαθάριση.
Την προβλέπετε τώρα, αλλά και πάλι την παραπέμπετε στις… καλένδες, δηλαδή μετά τις Ευρωεκλογές.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
στα υπόλοιπα μέρη του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση εξακολουθεί να τηρεί τη γνωστή της νομοθετική τακτική με προσθήκες διατάξεων, εκτός διαβούλευσης…
Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, στα άρθρα 52 και 53, νομοθετεί διακριτικές, «φωτογραφικές» θα έλεγα, διατάξεις, για τα έξοδα παράστασης μελών των προεδρείων της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, εξαιρώντας τα υπόλοιπα μέλη των Διοικητικών συμβουλίων, αλλά και της Εκτελεστικής Επιτροπής…
Γιατί τους διακρίνετε, κύριε υπουργέ;
Γιατί δεν υιοθετείτε την πρόταση της ΚΕΔΕ, για συνολική αντιμετώπιση των εξόδων παράστασης των μελών των οργάνων της Αυτοδιοίκησης;
Επίσης, με το άρθρο 55, η κυβέρνηση εξακολουθεί να νομοθετεί διατάξεις χειραγώγησης της αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο του ισχυρού δημαρχοκεντρικού μοντέλου…
Προβλέπει την αντικατάσταση μέλους της Δημοτικής επιτροπής (άρθρο 55), όχι από την λίστα των αναπληρωματικών μελών, που έχουν ήδη ψηφισθεί από τα δημοτικά συμβούλια, αλλά από μέλος της πλειοψηφίας.
Και μέχρι να παρουσιάσετε επιτέλους την πολυσυζητημένη Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση, που καθυστερείτε από το 2019, εξακολουθείτε να νομοθετείτε την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης προς τους πολίτες, μέσω των Αναπτυξιακών Οργανισμών, και σε συνδυασμό με την αποψίλωση των υπηρεσιών των Δήμων και των Περιφερειών...
Τέλος, σας έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, από το 2021 που νομοθετήσατε το δήθεν εμβληματικό πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, ότι θα μείνει ανεφάρμοστο, αφού δεν μεριμνάτε για την ταυτόχρονη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών…
Και έτσι, προχωράτε από παράταση σε παράταση, ξοδεύοντας όμως δημόσιους πόρους, για να φτιάξετε δήθεν από το μηδέν ένα Μητρώο, που λειτουργούσε πλήρως από το 2015…
Και το οποίο πανηγυρικά το βάζετε τώρα σε λειτουργία… Μπράβο σας!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η κυβέρνηση, εκτός από την επικοινωνιακή διαχείριση που κάνει σε όλα τα νομοσχέδια που χαρακτηρίζει ως μεγάλες «μεταρρυθμίσεις», διακήρυξε ότι με το παρόν νομοσχέδιο αποσκοπεί σε τρεις στόχους…
Στη διευκόλυνση της συμμετοχής στις εκλογές των εκτός Επικρατείας πολιτών, στη διευκόλυνση όχι μόνο ευάλωτων ομάδων αλλά και όλων των εντός Επικρατείας πολιτών, καθώς και στη μείωση της αποχής…
Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν μπορεί να παρακάμψει τους βαθύτερους και ουσιαστικότερους λόγους της αποχής από τις εκλογές, που είναι καθαρά πολιτικοί…
Και οι λόγοι αυτοί συνδέονται με την απαξίωση του πολιτικού συστήματος, για την οποία οι ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας είναι τεράστιες!
Αφού συστηματικά επί πέντε χρόνια δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη απέναντι στους πολίτες, μεταφέροντας τις πολιτικές και κυβερνητικές ευθύνες της σε αυτούς, ως δήθεν «ατομική ευθύνη»…
Αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο έλλειμμα εμπιστοσύνης των πολιτών, όχι μόνο απέναντι στην κυβέρνηση, αλλά και δυστυχώς απέναντι σε όλο το πολιτικό σύστημα…
Η μη ανάληψη κυβερνητικής ευθύνης για τα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας, όπως η φτωχοποίηση, η ανεξέλεγκτη ακρίβεια, το ενεργειακό κόστος, η αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, κ.α., που παρουσιάζονται όλα ως δήθεν «εισαγόμενα», αλλά και το καθημερινό σφυροκόπημα της προπαγάνδας, είναι ένας από τους βασικότερους λόγους της αποχής…
Γιατί να επιλέξουν μία κυβέρνηση που δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη;
Επίσης, η απαξίωση και η χειραγώγηση των δικαστικών και των Ανεξάρτητων Αρχών, το σκάνδαλο των υποκλοπών και των παρακολουθήσεων των πολιτών, απευθείας από το Μαξίμου, αυξάνουν το έλλειμμα εμπιστοσύνης των πολιτών…
Και αποτελεί έναν ακόμη βασικό λόγο της αποχής…
Κανένας Έλληνας και καμία Ελληνίδα δεν είναι περήφανοι για τον διασυρμό της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου κατηγορείται για την υπονόμευση του κράτους δικαίου και της ελευθεροτυπίας, για την ανεξέλεγκτη δράση του οργανωμένου εγκλήματος, καθώς και για άλλες εκτροπές από το ευρωπαϊκό κεκτημένο…
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι το πολιτικό σύστημα συνολικά, και όχι μόνο μία κυβέρνηση, έχει την ιστορική ευθύνη να προστατεύσει και να καλλιεργήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος, που αποτελεί την κορυφαία λειτουργία της Δημοκρατίας, και να μην προκαλέσει νέα προβλήματα και δυσλειτουργίες, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ενίσχυσης και διευκόλυνσης της συμμετοχής…
Σας ευχαριστώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου