Ενδιαφέρον για ακίνητα εκδηλώνουν οι Αμερικανοί, για δίκτυα και ιππόδρομο οι Γάλλοι, για λιμάνια και αεροδρόμια οι Κινέζοι, για ενέργεια και ακίνητα οι Ρώσοι, ενώ οι Γερμανοί απουσιάζουν πλήρως από το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Από μια πρώτη ματιά των διαγωνισμών του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με το ποιοι έχουν στρέψει το βλέμμα στα ελληνικά «φιλέτα», και ποιοι όχι.
Για παράδειγμα, στον τομέα των ακινήτων το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τις ΗΠΑ. Αμερικανικά funds έχουν εστιάσει στα τουριστικά ακίνητα (η NCH πλειοδότησε στην Κασσιόπη της Κέρκυρας) ενώ στο διαγωνισμό για τη μίσθωση και επαναμίσθωση των 28 κτιρίων του Δημοσίου, οι 4 από τους 9 ενδιαφερόμενους είναι εταιρείες από τις ΗΠΑ μεταξύ των οποίων ο όμιλος Intercontinental, και η Oakhill.
Παρόντες στον τομέα των παραθαλάσσιων ακινήτων, ειδικά στη Χαλκιδική, είναι και Ρώσοι επενδυτές. Αναμενόμενο, δεδομένου ότι η Χαλκιδική είναι ο νούμερο ένα προορισμός των Ρώσων τουριστών στην Ελλάδα. Δύο προσφορές, από την JSC DonskoyTabac (Ιβάν Σαβίδης), και τον επενδυτή Igor Isaev έχουν υποβληθεί τόσο για το ακίνητο στο Παλιούρι, όσο και για εκείνο στον Αγ. Ιωάννη Σιθωνίας. Παρόντες φυσικά είναι οι Ρώσοι και στον τομέα της ενέργειας, όπου Gazprom και Sintez συμμετέχουν στο διαγωνισμό του ομίλου ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ. Πληροφορίες θέλουν τους Ρώσους να εμφανίζονται και στο διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Γάλλοι : Έκαναν επιτέλους την εμφάνισή τους
Οι Γάλλοι, έπειτα από πολλούς μήνες αναμονής, έκαναν επιτέλους στην εμφάνισή τους. Αυτό έγινε στο διαγωνισμό του ιπποδρομιακού στοιχήματος μέσω της PMU (διαχειρίζεται τους γαλλικούς ιποοδρόμους), ενώ αναμένεται να δώσουν το παρών τους και σήμερα, υποβάλλοντας προσφορά στο διαγωνισμό πώλησης του 51% της ΕΥΑΘ, μέσω της Suez που κατέχει ήδη το 5% της εταιρείας. Βέβαια η κυβέρνηση περιμένει πολλά περισσότερα, ειδικά μετά και την επίσκεψη Ολαντ στην Ελλάδα. Έτσι, ο γαλλικός όμιλος Vinci, που ανέλαβε προ μηνών τη διαχείριση των πορτογαλικών αεροδρομίων, αναμένεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας που παραχωρούνται μέσω δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Σύμφωνα με την προκήρυξη στην πρώτη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων. Εκτίμηση ότι θα δώσουν το παρών τους υπάρχει επίσης τόσο για την SNCF (οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι) όσο και για την Alstom στο διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα ξεκινήσει εντός του επόμενου εξαμήνου.
Κινέζοι : Αεροδρόμια, λιμάνια
Στο μέτωπο των μεταφορών, και ειδικά των αεροδρομίων και των λιμανιών, μένει να αποδειχθεί αν το έμπρακτο ενδιαφέρον των Κινέζων θα μετουσιωθεί και σε κατάθεση σημαντικών προσφορών. Ειδικά για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», οι κινεζικοί όμιλοι «Shenzhen Airport» και «Friedmann Pacific Asset Management» έχουν επισκεφτεί μέχρι σήμερα τέσσερις φορές την Αθήνα και έχουν συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό, τονίζοντας ότι μπορούν να μετατρέψουν τον αερολιμένα Αθηνών σε πύλη εισόδου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση τουριστών και εμπορευμάτων. Όσον αφορά μάλιστα στο εμπορευματικό σκέλος, έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι θα μπορούσε να υπάρξει και συνεργασία με τη Cosco.
Από την πλευρά της η τελευταία δεν κρύβει το ενδιαφέρον της για την εξαγορά του ΟΛΠ. Υπό μία προϋπόθεση όμως. Ότι η κυβέρνηση θα αποφασίσει να πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο (51%) του οργανισμού και όχι να παραχωρήσει επιμέρους δραστηριότητες, κάτι που δεν είναι σίγουρο ότι ενδιαφέρει τους Κινέζους. Το κυβερνητικό επιτελείο και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν ακόμη καταλήξει ποιο από τα δύο μοντέλα θα επιλέξουν.
Οι Τσέχοι και το Κατάρ
Πέραν των παραπάνω ονομάτων, ενδιαφέρον για ελληνικούς διαγωνισμούς έχει εκδηλωθεί τόσο από Τσέχους (το σχήμα Emma Delta όπου συμμετέχει ο Τσέχος Jiri Smecj βρίσκεται μια ανάσα από την απόκτηση του ΟΠΑΠ), όσο και από το Κατάρ που επανέκαμψε προ μηνών στο διαγωνισμό για το Ελληνικό. Δεδομένου ωστόσο των υψηλών προσδοκιών που έχουν κατά καιρούς αναπτυχθεί για τη παρουσία του εμιράτου σε ελληνικούς διαγωνισμούς, η μέχρι τώρα συμμετοχή του θεωρείται μάλλον απογοητευτική. Και παρά την παρουσία του στο διαγωνισμό, ουδείς μπορεί να πει με σιγουριά αν και υπό ποιους όρους θα καταθέσει τελικά προσφορά. Για το Κατάρ πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ προσδοκά την παρουσία του σε τουλάχιστον δύο ακόμη διαγωνισμούς : Σε αυτόν του «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Qatar Airways και σε εκείνον για τις μαρίνες. Λέγεται ότι έχει ήδη υπάρξει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου, όπου ο στόχος του Ταμείου είναι να μετατραπεί σε μαρίνα που θα φιλοξενεί μεγάλα πολυτελή σκάφη (megayachting).
Γιατί απουσιάζουν οι Γερμανοί
Εκείνο πάντως που έχουν διαπιστώσει τα στελέχη του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων είναι πως στους περισσότερους διαγωνισμούς εκδηλώνεται στην αρχή έντονο ενδιαφέρον, όταν όμως έρχεται η ώρα της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, ο αριθμός των υποψηφίων περιορίζεται το πολύ σε 2-3.
Στο Ταμείο προσδοκούν πως όταν θα βελτιωθεί κι άλλο το κλίμα της ελληνικής οικονομίας, η εικόνα θα αλλάξει και θα αυξηθούν οι υποψήφιοι ενδιαφερόμενοι, με την προσθήκη επιτέλους και Γερμανών.
Σήμερα, στους εν εξελίξει διαγωνισμούς του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων δεν συμμετέχει… ούτε μια εταιρεία από την πιο ισχυρή οικονομία της ευρωζώνης.
Μια πρώτη εξήγηση είναι το άσχημο κλίμα που έχει διαμορφωθεί μεταξύ των δύο χωρών. Ωστόσο η παντελής απουσία γερμανικών εταιρειών σχετίζεται κυρίως με το χαμηλό ακόμη βαθμό αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας
Από την άλλη πλευρά, μπορεί γερμανικές εταιρείες να μη διεκδικούν ελληνικά «φιλέτα», ωστόσο πολλές είναι αυτές που συμμετέχουν σε ρόλο συμβούλου σε πολλούς από τους διαγωνισμούς του ελληνικού προγράμματος.
πηγή: tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου