Ελλάδα: Το μόνο “δημόσιο” που υπάρχει στις τράπεζες είναι τα χρέη που θα φορτωθούν οι επόμενες γενιές!
του system failure
Οι εκπρόσωποι της νεοφιλελεύθερης δικτατορίας στην Ελλάδα συνεχίζουν την προπαγάνδα όσον αφορά τις Ελληνικές τράπεζες. Τα φερέφωνα, συνεχίζουν να διαδίδουν ψευδώς ότι οι Ελληνικές τράπεζες βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό κρατικό έλεγχο και μάλιστα ορισμένοι δεν διστάζουν να διατυμπανίζουν διαρκώς ότι αυτό είναι μια απόδειξη της Σοβιετικής λειτουργίας της οικονομίας!
Τα φερέφωνα, διαδίδουν ασύστολα ότι για το λόγο αυτό πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν και πάλι, ώστε το κράτος να μην έχει την ευθύνη της ανακεφαλαιοποίησης, δηλαδή να απαλλαγούν, δήθεν, οι φορολογούμενοι από αυτό το βάρος. Στην πραγματικότητα, το μόνο που θα αλλάξει στην καλύτερη των περιπτώσεων, είναι τα ονόματα των ιδιωτικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και επενδυτών που θα πάρουν στο μέλλον τον έλεγχο των λεγόμενων “συστημικών” τραπεζών, ενώ αυτό που θα μείνει στο δημόσιο θα είναι τα χρέη που θα κληθούν να ξεπληρώσουν οι επόμενες γενιές.
Η αμιγώς ιδιωτική υπόσταση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ)
Από την ιστοσελίδα του ΤΧΣ και την “Ετήσια Οικονομική Έκθεση για την περίοδο 21/7/2010 – 31/12/2011” προκύπτει ότι:
“Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (εφεξής «Ταμείο» ή «ΤΧΣ») ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2010 (Ν. 3864/2010) ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, το οποίο δεν ανήκει στο δημόσιο τομέα, διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, λειτουργεί αμιγώς κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και διέπεται από τις διατάξεις του ιδρυτικού νόμου όπως ισχύει. Όλως συμπληρωματικά εφαρμόζονται οι διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, όπως εκάστοτε ισχύει, εφόσον δεν είναι αντίθετες προς τις διατάξεις και τους στόχους του ιδρυτικού του νόμου. Ο αμιγώς ιδιωτικός χαρακτήρας του Ταμείου δεν αναιρείται ούτε από την κάλυψη του συνόλου του κεφαλαίου του από το Ελληνικό Δημόσιο, ούτε από την έκδοση των προβλεπόμενων αποφάσεων του Υπουργού Οικονομικών.”
“Επιπλέον το Ταμείο μπορεί να προβαίνει σε παροχή εγγυήσεων προς κράτη, διεθνείς οργανισμούς ή άλλους αποδέκτες και γενικά σε κάθε αναγκαία ενέργεια για την εφαρμογή αποφάσεων των οργάνων της ευρωζώνης που αφορούν στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας.”
Προέλευση κεφαλαίων ΤΧΣ
Κάτω από τον τίτλο “Γεγονότα μετά την Ημερομηνία του Ισολογισμού” (σελ. 6), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
“Στις 15/03/2012 το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (εφεξής ΕΤΧΣ), το Ελληνικό Δημόσιο, το Ταμείο και η ΤτΕ υπέγραψαν τη Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (“Master Financial Assistance Facility Agreement”) συνολικού ποσού € 109 δισ. και το Ταμείο εγγυήθηκε υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου το ποσό που θα χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Στις 17/04/2012 το Ταμείο υπέγραψε μαζί με την Ελληνική Δημοκρατία και την ΤτΕ τη δήλωση αποδοχής (Acceptance Notice) για την κατάθεση στον λογαριασμό του Ταμείου ομολόγων του ΕΤΧΣ συνολικού ποσού € 25 δισ. που αφορούν στην ανακεφαλαιοποίηση και την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Το μετοχικό κεφάλαιο του Ταμείου κατά την ημερομηνία έγκρισης των συνημμένων οικονομικών καταστάσεων ανέρχεται σε € 26,5 δισ. (€ 1,5 δισ. αρχικό κεφάλαιο και € 25 δισ. από περαιτέρω αύξηση κεφαλαίου την 19/04/2012). Η αύξηση κεφαλαίου έλαβε χώρα με τη μορφή εισφοράς ομολόγων κυμαινόμενου επιτοκίου (FRNs) εκδόσεως του ΕΤΧΣ ονομαστικής αξίας € 25 δισ. ”
Ενώ κάτω από τον τίτλο “Προοπτικές” (σελ. 7), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
“Το Ταμείο για να ανταποκριθεί έχει ήδη ενισχυθεί με κεφάλαια ύψους € 25 δισ. και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω (συνολικό εγκεκριμένο κεφάλαιο: € 50 δισ.) στα πλαίσια της δανειακής σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ του ΕΤΧΣ και της Ελληνικής Δημοκρατίας.”
Επίσης, σύμφωνα με τη “Σημείωση 10” περί μετοχικού κεφαλαίου (σελ. 32), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
“Το εγκεκριμένο μετοχικό κεφάλαιο σύμφωνα με τον τροποποιημένο Ν. 3864/10 είναι € 50 δισ., προερχόμενο από κεφάλαια που θα αντληθούν στο πλαίσιο του μηχανισμού στήριξης της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δυνάμει του ν. 3845/2010, καλύπτεται σταδιακά από το Ελληνικό Δημόσιο και ενσωματώνεται σε τίτλους, οι οποίοι δεν είναι μεταβιβάσιμοι μέχρι τη λήξη της διάρκειας του Ταμείου. Το καταβεβλημένο κατά την 31/12/2011 κεφάλαιο είναι € 1,5 δισ. ”
Συμμετοχή του ΤΧΣ στις τράπεζες και μετοχική σύνθεση
Από την “Ετήσια Οικονομική Έκθεση για την περίοδο 01/01/2012 – 31/12/2012” προκύπτει ότι:
“Στα πλαίσια της ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης της Τράπεζας Πειραιώς επεστράφησαν στο Ταμείο ομόλογα ΕΤΧΣ ονομαστικής αξίας € 499,5 εκ. και έλαβε 4.109.040.164 κοινές ονομαστικές μετοχές διαμορφώνοντας το ποσοστό του Ταμείου στην Τράπεζας Πειραιώς σε 81,01%.”
“Δεδομένων των ομολόγων ΕΤΧΣ που κατείχε η Alpha Bank ονομαστικής αξίας € 2.942 εκ. Ως προκαταβολή για την αύξηση κεφαλαίου της, το Ταμείο προέβη στην εισφορά πρόσθετων ομολόγων ΕΤΧΣ ονομαστικής αξίας € 1.018,5 εκ. Επομένως η συνολική ονομαστική αξία ομολόγων ΕΤΧΣ που καταβλήθηκε στην Alpha Bank ανήλθε στο ποσό των € 3.960,5 εκ. και η εύλογη αξία τους την 30/05/2013 ανήλθε σε € 4.021,0 εκ. Κατόπιν της μεταβίβασης 9.138.636.364 κοινών ονομαστικών μετοχών στο Ταμείο, η συμμετοχής του στην Alpha Bank ανήλθε σε 83.70%.”
“Λόγω της κάλυψης της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου σε μετρητά ύψους € 1.079,0 εκ. (11% του συνόλου) και της εύλογης αξίας των ομολόγων ΕΤΧΣ που είχαν ήδη καταβληθεί, η ΕΤΕ επέστρεψε στο Ταμείο ομόλογα ΕΤΧΣ ονομαστικής αξίας € 1.291,7 εκ. Το Ταμείο στο πλαίσιο της αύξησης κεφαλαίου έλαβε 2.022.579.237 κοινές ονομαστικές μετοχές και η συμμετοχή του Ταμείου στη τράπεζα ανήλθε σε 84,39%.”
“Κατόπιν της αποτίμησης σε εύλογη αξία των ομολόγων ΕΤΧΣ, η Eurobank επέστρεψε στο Ταμείο ομόλογα ΕΤΧΣ ονομαστικής αξίας € 113,2 εκ. Με την μεταβίβαση των μετοχών της Eurobank στο Ταμείο (3.789.317.358 κοινές ονομαστικές μετοχές), το ποσοστό του Ταμείου επί του μετοχικού κεφαλαίου της Eurobank ανήλθε σε 98,56%.”
Από την ιστοσελίδα της Τράπεζας Πειραιώς προκύπτει ότι το ποσοστό του Ταμείου στην τράπεζα ήταν 81% μέχρι την 30/09/13 (http://www.piraeusbankgroup.com/el/investors/share/shareholder-structure), ενώ στη μετοχική σύνθεση δεν φαίνεται πουθενά το Ελληνικό Δημόσιο.
Στην ιστοσελίδα της Alpha Bank αναφέρεται ότι το ΤΧΣ κατέχει το 81.71% του συνόλου των κοινών μετοχών της τράπεζας (31/12/13), δηλαδή προκύπτει μια μείωση κατά 1,99% της συμετοχής του Ταμείου (http://www.alpha.gr/page/default.asp?la=1&id=548), ενώ στη μετοχική σύνθεση δεν φαίνεται πουθενά το Ελληνικό Δημόσιο.
Από την ιστοσελίδα της ΕΤΕ προκύπτει ότι το ποσοστό του Ταμείου στην τράπεζα ήταν 84,4% μέχρι την 30/06/13 (http://www.nbg.gr/wps/wcm/connect/e455ad5e-66cb-448e-93dd-11105d63a85d/NBG_EN_Shareholders_Structure_30.06.2013.pdf?MOD=AJPERES), ενώ στη μετοχική σύνθεση συμμετέχουν με 1% “εγχώρια συνταξιοδοτικά ταμεία” και με 1,7% “εγχώριες εταιρίες του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα”.
Από την ιστοσελίδα της Eurobank προκύπτει ότι το ποσοστό του Ταμείου στην τράπεζα ήταν 95,2% την 14η Νοεμβρίου του 2013, δηλαδή η συμμετοχή του ταμείου μειώθηκε κατά 3,36%, ωστόσο παραμένει ιδιαίτερα υψηλή.
Διοικήσεις Τραπεζών
Πειραιώς: Από τα 16 μέλη του παρόντος ΔΣ της τράπεζας (http://www.piraeusbankgroup.com/el/investors/corporate-governance/board/bod-composition), παραμένουν τα 12 από την 09/02/11, δηλαδή πολύ πριν τη συμμετοχή του ΤΧΣ στη μετοχική σύνθεση, ανάμεσα σε αυτά και ο πρόεδρος του ΔΣ, Μιχάλης Σάλλας.(http://www.piraeusbankgroup.com/~/media/Com/Piraeus-Bank-Documents/Enimerosi-Ependiton/Etisies-Ekthesis/2011/PB_CRS_gr.ashx)
Υπάρχουν 2 εκπρόσωποι του ΤΧΣ και μόλις ένας εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίοι , με βάση την ιστοσελίδα της τράπεζας δεν θεωρούνται μέλη του ΔΣ.
Alpha Bank: Όλα τα μέλη του ΔΣ παραμένουν ως έχουν, πολύ πριν τη συμμετοχή του ΤΧΣ, ανάμεσα τους και ο πρόεδρος του ΔΣ Γιάννης Κωστόπουλος. Υπάρχει ένας εκπρόσωπος του ΤΧΣ και μόλις ένας εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου. (https://www.alpha.gr/page/default.asp?id=3283&la=1)
Εθνική: Από τα 13 μέλη του ΔΣ, τα 5 ανέλαβαν καθήκοντα το 2012, ανάμεσά τους και ο πρόεδρος του ΔΣ Γιώργος Ζανιάς, αν και δεν είναι ξεκάθαρο σε πολλές περιπτώσεις, αν ανέλαβαν καθήκοντα πριν ή μετά την είσοδο του ΤΧΣ στη μετοχική σύνθεση. Υπάρχει ένας εκπρόσωπος του ΤΧΣ και μόλις ένας εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου. (http://www.nbg.gr/wps/portal/el/THE-GROUP/Governance-Governance/Board-of-Directors)
Eurobank: To ΤΧΣ όρισε νέα διοίκηση με τη βοήθεια διεθνούς συμβούλου ανθρωπίνου δυναμικού (http://www.hfsf.gr/files/hfsf_annual_report_2012_el.pdf). Υπάρχει ένας εκπρόσωπος του ΤΧΣ και μόλις ένας εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, τα 6 από τα 9 μέλη του νέου ΔΣ ήταν μέλη και στο προηγούμενο ΔΣ το οποίο αποτελούνταν από 18 συνολικά μέλη. (http://eurobank.gr/Uploads/pdf/%CE%95%CE%9A%CE%98%CE%95%CE%A3%CE%972012%CE%A44.pdf)
Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι:
Τα περισσότερα στελέχη των τεσσάρων “συστημικών” τραπεζών παραμένουν στα ΔΣ μετά τη συμμετοχή του ΤΧΣ στη μετοχική σύνθεση, παρόλο που αυτό κατέχει πλέον το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου.
Όσον αφορά τις τέσσερις “συστημικές” τράπεζες, το ΤΧΣ όρισε νέα διοίκηση μόνο στην περίπτωση της Eurobank όταν κατείχε το 98,56% (τώρα 95,2%) του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας.
Το ίδιο το ΤΧΣ είναι ένας καθαρά ιδιωτικός οργανισμός στον οποίο το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καμία εξουσία.
Η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στη μετοχική σύνθεση των τεσσάρων “συστημικών” τραπεζών είναι ελάχιστη έως ανύπαρκτη.
Η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου μέσω εκπροσώπων στα ΔΣ των τεσσάρων “συστημικών” τραπεζών είναι ελάχιστη.
Αποδεικνύεται ότι, το μόνο “δημόσιο” που υπάρχει στις Ελληνικές τράπεζες, είναι οι εγγυήσεις που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο στα πλαίσια της δανειακής σύμβασης προκειμένου αυτές να ανακεφαλαιοποιηθούν. Αυτό σημαίνει ότι, παρόλο που το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καμία ισχύ στις αποφάσεις των τραπεζών και στις επενδυτικές τους επιλογές, είναι αυτό που θα κληθεί να πληρώσει τους τόκους της δανειακής σύμβασης στο μέλλον.
Σημαίνει επίσης ότι, κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει το Ελληνικό Δημόσιο από μία επιπρόσθετη ζημιά σε περίπτωση που οι μετοχές των τραπεζών υποστούν κατακρήμνιση και το ΤΧΣ, το οποίο διαχειρίζεται εν λευκώ τις μετοχές με την κάλυψη του Ελληνικού Δημοσίου, τις πουλήσει σε διάφορες τράπεζες ή άλλους επενδυτές.
Σημαίνει επίσης ότι, κανείς ουσιαστικά δεν μπορεί να εγγυηθεί τις καταθέσεις, πολύ περισσότερο μετά τις αποφάσεις της πρόσφατης συνόδου κορυφής και του ECOFIN για το περίφημο bail-in, ενώ σε περίπτωση μιας νέας γενικής τραπεζικής κρίσης, το ΤΧΣ θα υποστεί τεράστιες ζημιές εφόσον δεν προλάβει να “ξεφορτωθεί” τις μετοχές που κατέχει, αφού με βάση το bail-in, στη διάσωση των τραπεζών θα πρέπει να συμμετέχουν και οι μέτοχοι. Έτσι, με βάση το καλύτερο σενάριο, το Ελληνικό Δημόσιο, ως εγγυητής του ΤΧΣ, θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε νέο δανεισμό για να καλύψει τις πρόσθετες ζημιές και να φορτωθεί με επιπλέον χρέος.
Άρα τελικά, το μόνο “δημόσιο” που υπάρχει στις Ελληνικές τράπεζες, είναι τα χρέη που θα φορτωθούν οι επόμενες γενιές!
Σχετικά άρθρα:
Σύντομη Περιγραφή:
Το μόνο “δημόσιο” που υπάρχει στις Ελληνικές τράπεζες, είναι οι εγγυήσεις που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο στα πλαίσια της δανειακής σύμβασης προκειμένου αυτές να ανακεφαλαιοποιηθούν. Παρόλο που το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καμία ισχύ στις αποφάσεις των τραπεζών και στις επενδυτικές τους επιλογές, είναι αυτό που θα κληθεί να πληρώσει τους τόκους της δανειακής σύμβασης στο μέλλον.Κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει το Ελληνικό Δημόσιο από μία επιπρόσθετη ζημιά σε περίπτωση που οι μετοχές των τραπεζών υποστούν κατακρήμνιση και το ΤΧΣ, το οποίο διαχειρίζεται εν λευκώ τις μετοχές με την κάλυψη του Ελληνικού Δημοσίου, τις πουλήσει σε διάφορες τράπεζες ή άλλους επενδυτές.
aristeroblog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου