Ψηφίστηκε και στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η τροποποίηση του Κανονισμού σχετικά με τα μέσα επιμερισμού του κινδύνου για τέσσερα κράτη-μέλη που πλήττονται από την οικονομική κρίση, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μεγάλα αναπτυξιακά έργα και έργα υποδομών που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο της Πολιτικής Συνοχής (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείο Συνοχής).
Πρόκειται για τα έργα περιφερειακής ανάπτυξης, τα οποία έχουν σταματήσει στις χώρες που πλήττονται από την κρίση, καθώς οι τράπεζες δεν προτίθενται να δανείσουν χρήματα για την ολοκλήρωσή τους, είτε γιατί δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα είτε γιατί θεωρούν ότι έχουν μεγάλο ρίσκο, και θα μπορούν να λάβουν νέα χρηματοδότηση, εφόσον γίνει επιμερισμός του κινδύνου μεταξύ των δημόσιων και ιδιωτών επενδυτών.
«Με την πρόταση αυτή, θέλουμε να βοηθήσουμε να ξεπεραστούν τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζουν ορισμένα κράτη μέλη, ιδίως η Ελλάδα, σε ό,τι αφορά την αύξηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης που απαιτείται για την υλοποίηση των έργων υποδομών και των παραγωγικών επενδύσεων, έργα που θα βοηθήσουν στην τόνωση της ανάπτυξης και την αντιμετώπιση της κρίσης» δήλωσε η Ντανούτα Χούμπνερ ΕΛΚ Πολωνία), εισηγήτρια της σχετικής νομοθετικής πρότασης και πρόεδρος της επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΕΚ.
Ειδικότερα, με την αλλαγή της κοινοτικής νομοθεσίας, η οποία ενδιαφέρει πάρα πολύ τη χώρα μας σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση των πέντε αυτοκινητόδρομων, τα κράτη μέλη που λαμβάνουν κοινοτική μακροοικονομική βοήθεια (Ιρλανδία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Ρουμανία) θα μπορούν να μεταφέρουν ένα μέρος της περιφερειακής χρηματοδότησης που τους αναλογεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου αυτό να χρησιμοποιηθεί σε ένα σύστημα επιμερισμού του κινδύνου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνάπτει στη συνέχεια συνεργασίες επιμερισμού των κινδύνων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία προτίθενται να δανείσουν ποσά σε χορηγούς έργων και σε τράπεζες.
Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ στα μέσα επιμερισμού του κινδύνου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης για την εκάστοτε χώρα (κονδύλια που διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής για την περίοδο 2007-2013). Προτεραιότητα θα δοθεί σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής, ενώ θα μπορούν να συμπεριληφθούν και άλλα έργα που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής συνοχής.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επέμεινε ότι το νέο σύστημα πρέπει να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να συμβάλει στην τόνωση της ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να επωφεληθούν από αυτό θα πρέπει να υποβάλουν εγγράφως τα αιτήματα τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως τις 31 Αυγούστου 2013, διευκρινίζοντας τα προγράμματα και τα έργα που πρέπει να καλυφθούν. Η Ελλάδα έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το μηχανισμό αυτό, ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων.
Ο κανονισμός δεν θα επιφέρει καμία αλλαγή στη συνολική κατανομή της χρηματοδότησης του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2007-2013.
http://www.naftemporiki.gr
Πρόκειται για τα έργα περιφερειακής ανάπτυξης, τα οποία έχουν σταματήσει στις χώρες που πλήττονται από την κρίση, καθώς οι τράπεζες δεν προτίθενται να δανείσουν χρήματα για την ολοκλήρωσή τους, είτε γιατί δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα είτε γιατί θεωρούν ότι έχουν μεγάλο ρίσκο, και θα μπορούν να λάβουν νέα χρηματοδότηση, εφόσον γίνει επιμερισμός του κινδύνου μεταξύ των δημόσιων και ιδιωτών επενδυτών.
«Με την πρόταση αυτή, θέλουμε να βοηθήσουμε να ξεπεραστούν τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζουν ορισμένα κράτη μέλη, ιδίως η Ελλάδα, σε ό,τι αφορά την αύξηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης που απαιτείται για την υλοποίηση των έργων υποδομών και των παραγωγικών επενδύσεων, έργα που θα βοηθήσουν στην τόνωση της ανάπτυξης και την αντιμετώπιση της κρίσης» δήλωσε η Ντανούτα Χούμπνερ ΕΛΚ Πολωνία), εισηγήτρια της σχετικής νομοθετικής πρότασης και πρόεδρος της επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΕΚ.
Ειδικότερα, με την αλλαγή της κοινοτικής νομοθεσίας, η οποία ενδιαφέρει πάρα πολύ τη χώρα μας σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση των πέντε αυτοκινητόδρομων, τα κράτη μέλη που λαμβάνουν κοινοτική μακροοικονομική βοήθεια (Ιρλανδία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Ρουμανία) θα μπορούν να μεταφέρουν ένα μέρος της περιφερειακής χρηματοδότησης που τους αναλογεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου αυτό να χρησιμοποιηθεί σε ένα σύστημα επιμερισμού του κινδύνου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνάπτει στη συνέχεια συνεργασίες επιμερισμού των κινδύνων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία προτίθενται να δανείσουν ποσά σε χορηγούς έργων και σε τράπεζες.
Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ στα μέσα επιμερισμού του κινδύνου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10% της συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης για την εκάστοτε χώρα (κονδύλια που διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής για την περίοδο 2007-2013). Προτεραιότητα θα δοθεί σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής, ενώ θα μπορούν να συμπεριληφθούν και άλλα έργα που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής συνοχής.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επέμεινε ότι το νέο σύστημα πρέπει να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατόν, έτσι ώστε να συμβάλει στην τόνωση της ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να επωφεληθούν από αυτό θα πρέπει να υποβάλουν εγγράφως τα αιτήματα τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως τις 31 Αυγούστου 2013, διευκρινίζοντας τα προγράμματα και τα έργα που πρέπει να καλυφθούν. Η Ελλάδα έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το μηχανισμό αυτό, ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων.
Ο κανονισμός δεν θα επιφέρει καμία αλλαγή στη συνολική κατανομή της χρηματοδότησης του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2007-2013.
http://www.naftemporiki.gr