Μια σαφώς πτωτική τροχιά σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περυσινές διαφαίνεται στις βαθμολογίες των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις. Την Παρασκευή ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος των φετινών εξετάσεων με τη συμπλήρωση τριών μαθημάτων και οι ενδείξεις από τη βαθμολόγηση των γραπτών είναι ότι οι επιδόσεις κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2011
Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας ώστε να αναδεικνύονται οι άριστοι αλλά, κατά γενική ομολογία, πιο δύσκολα από πέρυσι. Μάλιστα, στη Φυσική κατεύθυνσης τα θέματα θεωρήθηκαν τα δυσκολότερα της τελευταίας δεκαετίας. Τα έως τώρα δεδομένα προδιαγράφουν πτώση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, όμως εκτιμήσεις για την τελική πορεία των βάσεων είναι πρόωρες καθώς από αύριο αρχίζει η εξέταση των τριών πολύ κρίσιμων μαθημάτων για τους υποψηφίους κάθε επιστημονικής κατεύθυνσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», από την έως τώρα βαθμολόγηση των μαθημάτων και τις εκτιμήσεις έμπειρων εκπαιδευτικών προκύπτουν ανά μάθημα τα ακόλουθα:
- Στη Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας οι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν περισσότερο με τις γραμματολογικές και συντακτικές ερωτήσεις, οι οποίες βασίστηκαν σε κείμενο της ακαδημαϊκού Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ. Οι υποψήφιοι βρήκαν το κείμενο δύσκολο, κάτι που επεσήμαναν και πανεπιστημιακοί. «Το κείμενο ήταν υπερβολικά ασύμβατο με τις ικανότητες της ηλικίας των υποψηφίων», τόνισε ο Κ. Αγγελάκος, επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και διευθυντής του περιοδικού Νέα Παιδεία. Μάλιστα, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι τα μέλη της ΚΕΕ «άλλαξαν αρκετές φορές κείμενο» μέχρι να συμφωνήσουν σε ένα, το οποίο θα πληρούσε τα ελάχιστα κριτήρια που κάθε μέλος έθετε. Οι δυσκολίες που συνάντησαν οι υποψήφιοι φαίνονται και από τη βαθμολόγηση των γραπτών, καθώς οι μεγαλύτερες απώλειες προκύπτουν από την περίληψη και τις γραμματολογικές και συντακτικές ερωτήσεις και όχι από την Εκθεση.
- Στα υπόλοιπα μαθήματα Γενικής Παιδείας, ένα εκ των οποίων επιλέγει κάθε υποψήφιος, ετέθησαν επίσης δυσκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι. Βέβαια, όπως προκύπτει και από τις πρώτες βαθμολογήσεις, οι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν περισσότερο στη Βιολογία (μάθημα που επιλέγεται από τους περισσότερους - το 51,5% πέρυσι), όπου ένα ερώτημα μπέρδεψε τους υποψηφίους που μίλησαν για ασάφεια στη διατύπωσή του. Η δυσκολία των θεμάτων της Βιολογίας δυσχεραίνει τη θέση των υποψηφίων θεωρητικής κατεύθυνσης, που επέλεξαν το μάθημα, έναντι των υποψηφίων θετικής κατεύθυνσης στη μάχη για τα περιζήτητα ΤΕΙ των επιστημών Υγείας (λογοθεραπείας, φυσικοθεραπείας, ιατρικής θεραπείας κ. λπ.).
- Στα Μαθηματικά Γ. Π. (πέρυσι τα επέλεξε το 46,6%) «τα θέματα ήταν πιο έξυπνα από πέρυσι, αφού η επίλυσή τους χρειαζόταν περισσότερη κριτική σκέψη και λιγότερες πράξεις σε σύγκριση με τα περσινά», αναφέρει στην «Κ» ο μαθηματικός κ. Στρ. Στρατηγάκης. «Είχαν πολλές μαθηματικές παγίδες τις οποίες μπορούσαν να αποφύγουν όχι μόνο οι καλά διαβασμένοι μαθητές αλλά, πρωτίστως, όσοι έχουν καλή μαθηματική παιδεία», προσθέτει ο μαθηματικός και πρόεδρος του κολεγίου IdEF κ. Μ. Αμαργιανάκης. Η δυσκολία των Μαθηματικών βάζει σε μειονεκτική θέση του υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης, που επέλεξαν το μάθημα, έναντι εκείνων της τεχνολογικής στη διεκδίκηση μιας θέσης σε σχολές οικονομίας.
- Εξίσου δύσκολα ήταν τα θέματα στη Φυσική Γ. Π. και την Ιστορία Γ. Π. Μάλιστα, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών εστιάζει σε μία στρέβλωση του συστήματος, επισημαίνοντας ότι «τα φετινά θέματα είχαν υψηλό επίπεδο δυσκολίας και αναντίστοιχο των επιπέδων δυσκολίας των άλλων μαθημάτων Γενικής Παιδείας, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η αντικειμενικότητα του συστήματος».
- Στη Φυσική κατεύθυνσης, στην οποία εξετάστηκαν την Παρασκευή οι υποψήφιοι της θετικής και της τεχνολογικής κατεύθυνσης, τα θέματα είναι πιο δύσκολα από πέρυσι - «τα δυσκολότερα της τελευταίας δεκαετίας» είπαν ορισμένοι καθηγητές - προδιαγράφοντας την πτωτική πορεία των βάσεων του 2ου, 3ου και 4ου πεδίου.
- Τέλος, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία θεωρητικής κατεύθυνσης, που εξετάστηκε την Παρασκευή, τα θέματα κρίθηκαν σχετικά εύκολα, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι της θεωρητικής να κερδίσουν κάποιους πόντους καλύπτοντας το έδαφος που είχαν χάσει έναντι των υποψηφίων θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης λόγω των δύσκολων θεμάτων σε Βιολογία Γ. Π. και Μαθηματικά Γ. Π αντίστοιχα.